Sökning: "strategier för subtraktion"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden strategier för subtraktion.

  1. 1. En läromedelsanalys om tankesätt och strategier relevanta för räknesättet subtraktion

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Joel Bergstrand; Hanna Johansson; [2023-09-20]
    Nyckelord :Svenska läromedel; subtraktion; subtraktionsstrategier; tankesätt och kognitiv förmåga;

    Sammanfattning : I Sverige utförs Nationella Prov i årskurs tre och resultaten från dessa visar att elever har större svårigheter med Delprov F, som testar elevernas kunskaper i skriftliga räknemetoder, i jämförelse med andra delprov. Även räknesättet subtraktion visar sig vara ett svårare räknesätt för elever i svensk skola. LÄS MER

  2. 2. Elever resonerar om kommutativitet : En kvalitativ studie om hur elever resonerar kring och använder kommutativitet i addition

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskning

    Författare :Malin Jansson; [2020]
    Nyckelord :mathematics; commutativity; arithmetic; student; matematik; kommutativitet; aritmetik; matematiska uttryck; räknelag; elev;

    Sammanfattning : Ett område inom matematik som elever arbetar mycket med i skolan är aritmetik, vilket innebär hur de fyra räknesätten fungerar och kan användas. Dessa räknesätt har olika egenskaper, en av dessa egenskaper, som innehas av addition och mutliplikation, är kommutativitet. LÄS MER

  3. 3. Kroppsligt förankrat lärande i matematiken : en studie om synliggörandet av elevers räknestrategier i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Carina Lindholm; [2020]
    Nyckelord :addition; embodied cognition; matematik; kroppsligt förankrat lärande; strategier; subtraktion; tallinjen;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att observera vilka räknestrategier inom addition och subtraktion elever i årskurs 1 använder sig av när de räknar inom talområdet 0–20. Tre rörelseaktiviteter har designats för studien som ska hjälpa eleverna att visa sina räknestrategier med kroppen som laborativt redskap. LÄS MER

  4. 4. Elevers utveckling och svårigheter i subtraktion : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Amilia Byström; Sofie Björell; [2020]
    Nyckelord :Matematik; subtraktion; svårigheter; progression;

    Sammanfattning : Av svenska elever är det 12 procent som inte uppnår de grundläggande kunskapskraven inom matematik när det går i årskurs 6. Syftet med den systematiska litteraturstudie är att undersöka om och i så fall vilka svårigheter som finns inom området subtraktion hos elever i mellanstadiet och hur lärare kan ge elever progression i sin kunskapsutveckling av subtraktion utifrån tidigare forskning. LÄS MER

  5. 5. Hur räknar du 62 – 38? : En undersökning om elevers subtraktionsberäkningar i årskurs 2 och 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Helena Widegren; [2020]
    Nyckelord :Beräkningsstrategi; feltyp; skriftliga räknemetoder; subtraktion; årskurs 2–3;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att öka förståelsen för elevers tankegångar vid subtraktions-beräkningar av tvåsiffriga och tresiffriga tal där utgångspunkten är elevers val av metoder och strategier. Vidare identifieras svårigheter elever möter vid subtraktion. LÄS MER