Sökning: "strategisk allians"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden strategisk allians.
1. Strangers with benefits : En kvalitativ studie av allianser och dess betydelse för ett mindre svenskt företag på den internationella marknaden
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Den fortgående internationaliseringen medför att allt fler företag undersöker de olikatillvägagångssätt som finns för en så lyckad internationaliseringsprocess som möjligt.Eftersom den digitala informationstekniken utvecklats har det blivit enklare attkommunicera med omvärlden, vilket har hjälpt företag med mindre ekonomiskaförutsättningar att enklare kunna ta sig in på nya marknader som tidigare legat utomräckhåll. LÄS MER
2. Co-creation as a Market Entry Strategy : Key areas to consider when entering a market by co-creating digital HR-tools
Master-uppsats, KTH/Industriell Marknadsföring och EntreprenörskapSammanfattning : Due to digitalization, companies face a wide range of opportunities and challenges when it comes to attracting, recruiting and retaining talents. To meet these, companies need to present and achieve originality regarding values and corporate culture. One possible solution to this may be customized Human Resource tools. LÄS MER
3. Inter-organizational Symbiotic Relationships : Key Factors for Success
Master-uppsats, KTH/Industriell ekologiSammanfattning : This report focuses on governance mechanisms for industrial symbiosis (IS). The study takes an organizational approach on material and energy exchanges between different organizations (or different parts in the same organization) leading to increased regional resource efficiency. LÄS MER
4. Success factors, challenges & problemsduring external technology exploitation of an R&D Company
Master-uppsats, KTH/Hållbarhet och industriell dynamikSammanfattning : Flera divisioner inom processindustrin står inför många utmaningar på grund av förändringar i processindustrins landskap. Faktorer relaterade till lågkonjunkturen, klimatförändringar och ökad konkurrens har satt sina spår. LÄS MER
5. Strategiska allianser: den hemliga ingrediensen för lönsam e-grocery? En fallstudie av livsmedelsföretaget ICA AB
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Fenomenet med e-handel växer men i Sverige är det fortfarande relativt få som väljer att handla livsmedel på nätet. Däremot ökar intresset och konkurrensen hårdnar. De stora svenska livsmedelsföretagen måste därför agera. LÄS MER