Sökning: "strategisk företagsledning"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden strategisk företagsledning.

  1. 1. Småföretagens överlevnad i Visby innerstad : En kvalitativ studie om småföretag inom detaljhandeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elina Cedergren; Frimodigs Ella; [2022]
    Nyckelord :strategic business management; small businesses; sustainable competitive advantages; survival; RBV; strategisk företagsledning; småföretag; hållbara konkurrensfördelar; överlevnad; RBV;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka medvetenheten kring vilka resurser som är viktiga för att småföretag inom detaljhandeln ska överleva i Visby Innerstad. Vidare avser studien att delge tankar kring handeln i Visby innerstad utifrån den lokala konsumentens perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Hur upplever ledare i gasellföretag snabb tillväxt? : En kvalitativ studie om hur ledningen på ett gasellföretag har upplevt dess företags tillväxt och interna hinder som uppstått

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Nathalie Bakircioglu Eriksson; Annie Börjesson; Kim Severinsson; [2022]
    Nyckelord :Snabb tillväxt; Organisk tillväxt; Gasellföretag; Företagsledning; Interna tillväxthinder;

    Sammanfattning : Att växa snabbt under en kort tid innebär utmaningar för företagets interna organisation. Snabb tillväxt betraktas mestadels som positivt och framgångsrikt, framförallt för att det bidrar till samhällets ekonomi och skapar nya jobbmöjligheter. LÄS MER

  3. 3. Driving Strategic Transformation : Case of Service Delivery in Telecom Industry

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Koorosh Shahdaei; [2012]
    Nyckelord :Management Control; Telecommunication; Service Delivery;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to sketch out a proposal for master thesis in the area management control. This thesis focuses on how managers should use the management control systems to enforce strategic transformation. These ideas are currently subject of academic and industrial research. LÄS MER

  4. 4. Strategisk utveckling genom e-handel – en studie av ett traditionellt tillverkningsföretag

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustaf Arp; Carl-Johan Widell; Henrik Svensson; [2011]
    Nyckelord :e-handel; värdekedja; kanalkonflikter; disintermediation; värdeskapande; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Vårt huvudsyfte med denna uppsats är att införskaffa oss kunskap och till följd identifiera vilka värdeskapande processer som skall utvecklas för att en e-handels lösning ska kunna attrahera konsumenter, samt skapa mervärde för vårt fallföretag. Vi vill med uppsatsen assistera fallföretaget med ett beslutsunderlag för både möjligheter och dilemman inom e-handel och ge alternativa lösningar på dessa. LÄS MER

  5. 5. Att skapa mervärde med hjälp av sortiment- En kvalitativ studie på den svenska dagligvaruhandeln

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linnea Gustavsson; Maja Heed; [2011]
    Nyckelord :Företagsledning; management; Management of enterprises; variation; inspiration; image; konkurrensfördelar; positionering; mervärde; sortimentsplanering; sortiment; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med uppsatsen är att beskriva hur dagligvaruhandeln skapar mervärde till konsument genom sitt arbete med sortimentsplanering på en konkurrensintensiv och dynamisk marknad. Vi har i uppsatsen valt en kvalitativ metod vars ansats formats av inslag från både praktiken samt existerande teorier. LÄS MER