Sökning: "strategisk kommunikation demokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden strategisk kommunikation demokrati.

  1. 1. "Välkommen till vår verklighet" & "Just nu" : En kvalitativ multimodal audiovisuell analys av Försvarsmaktens reklamkampanj från årtalen 2011 och 2020

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Alexander Mekonen; Rebecca Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Strategic communication; rhetoric; semiotics; denotation; connotation; ethos; pathos; logos; Strategisk kommunikation; retorik; semiotik; denotation; konnotation; ethos; pathos; logos;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om en undersökning av Försvarsmaktens reklamkampanjer ‘’Välkommen till vår verklighet’’ och ‘’Just nu”, från år 2011 och 2020. Studiens två frågeställningar ligger som grund till vårt syfte att undersöka hur Försvarsmakten framställer sig i deras två centrala reklamkampanjer och vilka skillnader och likheter som framkommer mellan dessa årtal. LÄS MER

  2. 2. Hur man tar sig igenom ett heartbreak och andra viktiga politiska frågor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Carlsson; Felicia Boudrée; [2019]
    Nyckelord :personifiering; politisk kommunikation; retorik; politik; demokrati; parasocial interaktion; front stage; back stage; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sociala medier har blivit en allt viktigare kanal för politiska partier att nå ut med politiska budskap på. Samtidigt tar partiledarna en allt större plats i politiken och blir centralare för partiers valresultat. Denna kvalitativa studie ämnar undersöka hur partiledare personifieras på sociala medier genom en visuell retorisk analys. LÄS MER

  3. 3. From "thoughts and prayers" to change in structural layers? En kvalitativ fallstudie om aktivismen som följde skolskjutningen i Parkland, Florida, USA.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Linda Åström; Emma Svensson; [2018]
    Nyckelord :digital aktivism; strategisk kommunikation; Twitter; social rörelse; demokrati; makt; hybrida mediesystemet; struktureringsteorin; Never Again; Parkland shooting; NRA; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera och förstå hur överlevande ungdomar från skolskjutningen i Parkland, Florida, 14 februari 2018, använder strategisk kommunikation i sin aktivism i försök att förändra samhälleliga strukturer kring den amerikanska vapenlagstiftningen. Ungdomarna startade rörelsen ”Never Again” vars kommunikativa strategier och retoriska medel studeras under tidsperioden 14/2 – 24/2 2018. LÄS MER

  4. 4. Lögnens retorik - en studie om dragningskraften i Fake News

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Fredrik Olsson; Pierre Perusko; [2018]
    Nyckelord :Sanning; lögn; åsikt; Fake News; desinformation; digitalisering; acceleration; retorik; politisk sfär; diskursetik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Fake News has over the last couple of years become a very discussed issue in the political sphere. Well established newspapers and politicians have in an increased rate been attacked, questioned and accused of spreading false and misleading in-formation to the public. LÄS MER

  5. 5. Den frånvarande dialogen : En innehållsanalys av fem kommuners samhällskommunikation på Facebook

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Susanna Dietrichson; [2016]
    Nyckelord :Sociala medier; samhällskommunikation; offentlig kommunikation; demokrati; IT; strategisk kommunikation.;

    Sammanfattning : ABSTRACT: Titel: Den frånvarande dialogen – En innehållsanalys av fem kommuners samhällskommunikation på Facebook.     Problemfråga: Vad utmärker kommunikationen mellan kommunerna och dess invånare på det sociala mediet Facebook i 187 analyserade Facebookinlägg skrivna av kommunerna?              -  I vilken utsträckning har de utvalda städerna utnyttjat Facebook för att bedriva medborgarkommunikation?          -  Hur arbetar kommunerna för att främja invånarnas deltagande i de sociala medierna?          -  Hur integreras de sociala medierna i det övergripande kommunikationsarbetet?          -  Vilka ämnen ligger uppe för diskussion på respektive kommuns Facebook sida och vilken karaktär har samtalen?  Inledning:  I vårt allt mer förändrade medielandskap så har de sociala medierna kommit att spela en större roll för både organisationer och företag. LÄS MER