Sökning: "strategisk kommunikation makt"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden strategisk kommunikation makt.

  1. 1. Kulturstyrning som täckmantel

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Isabella Lindström; Ebba Runfors; [2021]
    Nyckelord :Organisationskultur; kulturstyrning; normativ kontroll; makt; internal branding; culture management; kritiskt perspektiv; strategisk kommunikation; misstankens hermeneutik; täckmantel Organisational culture; management; normative control; power; critical perspective; strategic communication; hermeneutics of suspicion; cloak; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det primära syftet med studien var att bidra med kunskap om hur kulturstyrning arbetas med och upplevs av organisationsmedlemmar på en offentlig organisation. Ytterligare ett syfte var att genom det kritiska perspektivet som teoretisk lins i analysen också synliggöra vilka underliggande maktmekanismer som föreligger i organisationsmedlemmarnas meningsskapande av kulturen. LÄS MER

  2. 2. "Det är helt sjukt att man ska behöva raka av sig håret": En kvalitativ analys av heteronormativitet i reklamfilm

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Karin Palm; Rebecka Hermansson; [2020]
    Nyckelord :Icke-stereotypisk reklam; Försvarsmakten; queerteori; heteronormativitet; multimodal socialsemiotisk analys; Social Sciences;

    Sammanfattning : Genom en socialsemiotisk multimodal analys tillsammans med en queerteoretisk ansats syftar denna uppsats till att ge nya insikter till fältet för strategisk kommunikation, marknadsföring och icke-stereotypisk reklam. Reklam har länge använt sig av stereotypa framställningar vilket är problematiskt eftersom det bygger på generaliserande antaganden av personer och grupper. LÄS MER

  3. 3. Autenticitetens makt inom kommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Josefin Blomkvist; Abigail Legaspi; [2020]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Förtroendet för att företag agerar i enlighet med deras värderingar har minskat under de senaste åren, vilket resulterar i att konsumenter ställer högre krav på att företag tar socialt ansvar. Trots autenticitetens centrala roll så finns det begränsad forskning kring fenomenet. LÄS MER

  4. 4. TIME's Person of the Year 2019: A framing analysis about Greta Thunberg in the U.S. mainstream media

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Christina Abdulahad; Una Nyberg; [2020]
    Nyckelord :Strategic communication; Mainstream media; Mass media; Media biases; Content Analysis; Media framing; Semiotics; Greta Thunberg; United States; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under 2019 ägde världens största klimatdemonstration rum med den svenska klimataktivisten Greta Thunberg i fronten. Samtidigt meddelade den amerikanska presidenten Donald Trump att USA skulle dra sig ur Parisavtalet. Mediernas gestaltning påverkar samhällsdiskurser och utgör därmed ett viktigt koncept inom strategisk kommunikation. LÄS MER

  5. 5. "This is a war against Truths"

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Linnea Werner; Jonathan Mortenlind; [2020]
    Nyckelord :riksrättsprocessen; Donald Trump; gestaltningsteorin; gestaltning; spelgestaltning; sakgestaltning; skandalgestaltning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie har strävat efter att undersöka hur högerorienterade digitala alternativa nyhetssidor i USA porträtterar politik i sin nyhetsrapportering. För att undersöka detta har studien utfört en kvalitativ gestaltningsanalys av hur två av USA:s största högerorienterade alternativa nyhetssidor, Breitbart News och The Daily Caller, rapporterade om riksrättsprocessen mot Donald Trump inom tidsramen 24/9–30/9–2019. LÄS MER