Sökning: "strategisk läsning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden strategisk läsning.

  1. 1. Lässtrategier hos elever i skolåren 9-12 : En systematisk litteraturstudie om hur användande av lässtrategier påverkar elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Tim Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Metacognitive strategies; Reading comprehension; Reading strategies; Strategic reading; Metakognitiva strategier; Läsförståelse; Lässtrategier; Strategisk läsning;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie presenteras resultat av vad tidigare forskning konstaterat om lässtrategier i frågan om hur de används och vad de innebär för elever i skolåren 9–12. Uppsatsen visar att den utbildningsforskning som berört lässtrategier under de senaste tio åren inte behandlar strategisk läsning med konsensus i begrepp eller förklaringsmodeller, utan att det istället finns olika synpunkter om både vad lässtrategier är och vad de innebär för läsaren. LÄS MER

  2. 2. Att skapa en stad. Stadsutvecklingens politik, idé och praktik mellan tillväxt och omfördelning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Amalia Johnsén; [2019-06-13]
    Nyckelord :Stadsutveckling; Strategisk planering; Kommunal planering; Policy; Tillväxt; Omfördelning; Älvstaden;

    Sammanfattning : Syfte: Tidigare forskning har beskrivit att stadsutveckling präglas av två olika, och ibland motstridiga idéer. Å ena sidan präglas den av idéer om en politik för ekonomisk tillväxt i global konkurrens och å andra sidan av idéer om en politik för social omfördelning av makt och resurser. LÄS MER

  3. 3. Att utveckla läsförståelse. En studie om lärares arbete med läsförståelse i årskurs tre

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Margaretha Bengtsson; Ulla-Britt Lejemark-Olsen; [2010-09-09]
    Nyckelord :läsförståelse; lärarens betydelse; interaktion; bedömning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka hur lärare i grundskolans årskurs tre arbetar med läsförståelse, vad de anser vara mest viktigt för att elever ska utveckla sin läsförståelse, vilka didaktiska redskap de använder sig av och i vilken omfattning de uppmärksammar och följer elevers läsutveckling. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivets syn på människans språk-, tanke- och kunskapsutveckling, där lärande sker genom deltagande i en gemenskap och där det grundläggande i lärprocesserna är språket och kommunikationen i interaktion med andra människor. LÄS MER

  4. 4. Från Biblioteket till Unga - Om bibliotekariers tankar kring kommunikation, organisation och marknadsföring till unga

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Tracy Lorentzson; Sandra Ljungkvist; [2010]
    Nyckelord :Läsning; Ungdomar; Stadsbibliotek; Bibliotek; Extern kommunikation; Bibliotekarier; Strategisk kommunikation; Organisationskommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Allt färre ungdomar läser på sin fritid och man har under de åtta senaste åren sett en minskning i antal biblioteksbesök bland ungdomar. Hur mycket man väljer att läsa påverkar resultaten i skolan. Detta påverkar i sin tur hela det svenska samhället. LÄS MER

  5. 5. Är det svårt att hitta i en mobitelefonmanual? : En kvalitativ fallstudie om informationssökning och användbarhet

    Magister-uppsats, Tema Kommunikation

    Författare :Jonatan Lundin; [2007]
    Nyckelord :Informationssökning; användbarhet; strategisk läsning; manualer; sökstrategier; sökeffektivitet;

    Sammanfattning : This master thesis states the following questions: Is it easy or difficult to retrive information from a mobile phone manual? How can the search process be described among user for a mobile phone manual? What similarities and differeces can be identified between users? Arhe there any variables that affect search performance such as reading skills or technical domain knowledge? Eight mobile phone users participated in an empirical observation and the scope was to find information in a paper version of a mobile phone manual according to given tasks. The results shows that some users has problems to retrieve information due to that the correct page in the mobile phone manual could not be located. LÄS MER