Sökning: "strategisk politisk kommunikation"

Visar resultat 21 - 25 av 47 uppsatser innehållade orden strategisk politisk kommunikation.

  1. 21. Personliga politiker eller professionella privatpersoner?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Hanna Cronsell; Johanna Markås; [2019]
    Nyckelord :Political communication; self-representation; frontstage; backstage; personalisation; social media; Instagram; politisk kommunikation; självrepresentation; främre region; bakre region; personifiering; sociala medier.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar att undersöka hur svenska partiledare använder sin Instagram-plattform för självrepresentativa ändamål. Här illustreras hur partiledare kombinerar personliga och professionella taktiker för att skapa bilden av en komplett ledare. LÄS MER

  2. 22. Politik på Instagram - På lika villkor : En kvantitativ innehållsanalys av partiledares kommunikation via Instagram

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anton Åkerlund; Olivia Åsberg; [2019]
    Nyckelord :Strategisk Politisk Kommunikation; Partiledare; Instagram; Personifiering; Genus;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Dagens fragmenterade medielandskap har skapat nya förutsättningar för den strategiska politiska kommunikationen där väljarrörligheten ökat och kampen om väljarna är större än någonsin. Sociala medier har öppnat upp för politiker att skapa och bibehålla långvariga och ömsesidiga relationer med väljarna och numera är socialakanaler en självklarhet för den svenska politiken. LÄS MER

  3. 23. Politisk influencing

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Per Allert; Wendela Wennström; [2018]
    Nyckelord :Political influencing; influencer marketing; political communication; opinion leaders; party leaders; agenda setting; social cognitive; third party endorsement; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to examine the new and unexplored phenomenon political influencing from a recipient perspective. The phenomenon of Swedish party leaders being visible in influencers’ channels has increased and become more common, especially before the Swedish parliamentary elections in 2018. LÄS MER

  4. 24. ”Moderat men inte måttlig. Enligt vänstern är jag en av Apokalypsens ryttare” - En kvalitativ studie om populistisk kommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Sofia Ryd Johansson; Sofia Granlid; [2018]
    Nyckelord :populism; strategisk kommunikation; politisk kommunikation; politiska kommunikationsstrategier; medialisering; Twitter; Hanif Bali; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har en ökning skett av populistisk kommunikation, vilket kan ses som en konsekvens av den övergripande medialiseringen av samhället och politiken. Tidigare forskning har främst fokuserat på populismens ideologiska positionering och den politiska eller populistiska aktören i sig och inte på populism som kommunikationsstrategi. LÄS MER

  5. 25. Lögnens retorik - en studie om dragningskraften i Fake News

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Fredrik Olsson; Pierre Perusko; [2018]
    Nyckelord :Sanning; lögn; åsikt; Fake News; desinformation; digitalisering; acceleration; retorik; politisk sfär; diskursetik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Fake News has over the last couple of years become a very discussed issue in the political sphere. Well established newspapers and politicians have in an increased rate been attacked, questioned and accused of spreading false and misleading in-formation to the public. LÄS MER