Sökning: "strategisk risk"
Visar resultat 1 - 5 av 148 uppsatser innehållade orden strategisk risk.
1. Gränslös handel? : En fallstudie om aktörers perspektiv på gränshandeln i Strömstads kommun och deras inflytande på dess utveckling
Master-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : A major issue in current strategic planning is how local ambitions to achieve growth should be balanced against interlinked national and global targets for climate and environment. This competition between local and cross-boundary issues are of vital importance to highlight considering that all spatial planning is local in some regard. LÄS MER
2. Skapandet och nyttjandet av hållbarhetsmarknadsföring bland svenska outdoorföretag
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Fenomenet greenwashing har skapat en misstro hos konsumenterna, och som kommit att påverka konsumtionen av miljövänliga produkter negativt. Samtidigt som det råder ett ökat tryck på företagen att agera ansvarstagande och hållbart, är risken överhängande att de anklagas för att nyttja missvisande kommunikation eller exponera ogrundade påståenden om företagets hållbarhetsarbete. LÄS MER
3. Kapitalkostnadsberäkning och investeringsbedömning i några dominerande svenska industri- och fastighetsföretag
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Bakgrund: Betydelsen av investeringsbedömningen kan inte överbetonas till följd av dess långsiktiga fördelar för företagets giltighet och operativa funktionalitet. Beräkningsmetoder som används för investeringsbedömning bistår med nödvändig kunskap för att underlätta beslutsfattande samt för att skapa sig en tydligare bild över det föreslagna investeringsprojektet. LÄS MER
4. Politisk kommunikation och sociala medier: TikTok, en politisk arena där popcornätande och öldrickande vinner
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : The study aims to provide insights into political communication on social media, particularly the rise of right-wing populist parties among young voters and their connection to the theories of personification, populism, and dramaturgy. It focuses on how the Moderate Party adapts and structures its communication strategies on TikTok and Instagram in preparation for the 2022 election to engage followers. LÄS MER
5. Trust in Motion: Navigating the Liability of Distrust in Autonomous Vehicle Digital Brand Communication
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : While previous research has primarily focused on the sources and causes shaping attitudes towards artificial intelligence and autonomous vehicles, this research attempts to shed light on the communication efforts employed by autonomous vehicle companies. Using qualitative content analysis of the website material from three distinct SAE level 5 autonomous vehicle organizations, the study aims to achieve two primary objectives: to investigate how digital brand communication in the autonomous vehicle industry addresses the liability of distrust, and to propose improvements for redesigning communication to reduce consumer distrust. LÄS MER