Sökning: "strategiska beslut"

Visar resultat 21 - 25 av 306 uppsatser innehållade orden strategiska beslut.

  1. 21. Additive Manufacturing: Comparative Analysis and Application in Suspension Design

    Master-uppsats, KTH/Väg- och spårfordon samt konceptuell fordonsdesign

    Författare :Joel Amb; [2023]
    Nyckelord :Additive Manufacturing; 3D Printing; Suspension Design; Design Optimization; Manufacturing Advantages; Additiv tillverkning; 3D printing; Stötdämpardesign; Design optimering; Tillverkningsfördelar;

    Sammanfattning : Additive manufacturing (AM), also known as 3D printing, has emerged as a rapidly growing manufacturing technique with numerous advantages over traditional methods. This thesis project investigates the application of AM in suspension design. LÄS MER

  2. 22. Förtätningsstrategier i utsatta områden : En fallstudie av projektet “Amiralsstaden”

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Najib Stanekzai; Shkelzen Seferi; [2023]
    Nyckelord :Densification; Gentrification; Social Exclusion; Social Capital; Critical theory; Amiralsstaden; Rosengård; Malmö; Förtätning; Gentrifiering; Social Exkludering; Socialt Kapital; Kritisk teori; Amiralsstaden; Rosengård; Malmö;

    Sammanfattning : Urbanization and population growth have posed intricate challenges in urban planning. Two of the most impactful issues are social segregation and gentrification. This study aims to investigate the effects of densification strategies on these phenomena, with a focus on the Amiralsstaden-project in Rosengård, Malmö. LÄS MER

  3. 23. Strategiprocessen : En fallstudie på Region Kronoberg

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Erik Helmersson; Adam Sjösten; Adam Bondesson; [2023]
    Nyckelord :Strategies; public sector; policy-driven organisation; planning and formulation; implementation; follow-up; opportunities and constraints.; Strategier; offentlig sektor; politiskt styrd organisation; planering och formulering; implementering; uppföljning; möjligheter och begränsningar.;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka och analysera genomförandet av strategier i en politiskt styrd organisation inom den offentliga sektorn. Genom att fokusera på de tre olika faserna i strategiprocessen - planering och formulering, implementering och uppföljning - syftar uppsatsen till att identifiera möjligheter och begränsningar som påverkar organisationens strategiska arbete och ge en djupare förståelse för hur dessa processer tillämpas inom den offentliga sektorn. LÄS MER

  4. 24. When is Electric Freight Cost Competitive? : Computational modeling and simulation of total cost of ownership for electric truck fleets

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Anton Zackrisson; [2023]
    Nyckelord :electric freight; battery-electric trucks; total cost of ownership; decision making under deep uncertainty DMDU ; cost-competitiveness; exploratory modeling and analysis EMA ; EMA workbench; quasi-Monte Carlo method; VRP; EVRP; elektrifiering; godstransport; elektriska lastbilar; total ägandekostnad; kostnadskonkurrenskraft; ruttoptimering;

    Sammanfattning : Battery electric trucks (BETs) offer environmental benefits in terms of reduced carbon emissions and enhanced energy efficiency but have been challenged with economic viability compared to conventional internal combustion engine trucks (ICETs) caused by substantial acquisition costs, limited charging infrastructure, and concerns regarding range and payload capacity.  Previous studies focus on TCO at the vehicle or policy level but overlook the system and firm-level impacts. LÄS MER

  5. 25. Digital marknadsföring - en resurs för att skapa konkurrensfördelar : En studie om betydelsen av digital marknadsföring vid en företagsexpansion till nya geografiska marknader.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Erika Hjalmarsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En ökad konkurrens är idag ett faktum, globalisering och digitalisering gör det möjligt förföretag och kunder att vara aktiva dygnet runt. För att möta denna konstanta konkurrens krävs en strategi som differentierar företaget från resterande aktörer samt tilltalar befintliga och nya kunder. LÄS MER