Sökning: "strategiteori"
Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade ordet strategiteori.
6. Vad ska vi göra på vintern då? : En fallstudie om säsongsvariation i upplevelsebranschen
Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitetSammanfattning : Sammanfattning Under de senaste åren har upplevelser förutspåtts att bli något som kan fungera som stilbildare, differentieringsverktyg och som värdehöjare för en vara eller tjänst. God service är inte längre ett tillräckligt konkurrensmedel utan ytterligare en dimension måste adderas för att kunna hävda sig på marknaden. LÄS MER
7. USB-akvarium – Vem fasen vill ha det? Konkurrensfördelar för strategisk positionering inom e-handel.
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med den här studien är att, genom en komparativ fallstudie tillsammans med befintlig strategiteori, förklara vilka konkurrensfördelar som är viktiga för strategisk positionering för e-handelsbolag inom hemelektronikbranschen. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ ansats vid insamlandet av empiriska data för den här uppsatsen. LÄS MER
8. Svenskt Sigill : starka och svaga sidor såsom kvalitetsmärke
L3-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Marknadssituationen för svenska livsmedelsproducenter blir allt hårdare i och med fokuseringen på lågpris och EMV samt ökad import. För att lyfta fram de mervärden, som finns i svenska livsmedel, kan producenter märka sina produkter med kvalitetsmärket Svenskt Sigill. LÄS MER
9. Möjligheter för en konkurrenskraftigare organisation genom utveckling av inköpsprocess
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Titel: Möjligheter för en konkurrenskraftigare organisation genom utveckling av inköpsprocess - En empirisk fallstudie av Pharmacia AB, Helsingborg Författare: Simon Smrtnik, John Söderström, Mikael Voltaire Handledare: Christer Kedström och Paul Jönsson Seminarium: Magisterseminarium med inriktning Strategic Management inom institutionen för Företagsekonomi vid Ekonomihögskolan Lund, den 31 januari 2003. Nyckelord: läkemedelsindustri, möjligheter, inköpsprocess, inköpsstrategi, relationer Problem: Omstruktureringen i läkemedelsbranschen har gett upphov till möjligheter att stärka konkurrenskraften genom utveckling av effektivare inköpsfunktion i en alltmer konkurrensintensiv marknad. LÄS MER
10. OESP-paradigmet som ett komplext adaptivt system
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Problem: Under senare år har mer organiska idéer präglat det strategiteoretiska tänkandet. En ansats till att dels vidareutveckla de organiska tankegångarna och dels sammanföra rådande strategiparadigm till en enhetlig modell har gjorts av Farjoun (2002). LÄS MER