Sökning: "stress bland lärare i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden stress bland lärare i skolan.
1. Barn och ungdomars psykiska hälsa i skolan : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Kandidatuppsatsen är en kvalitativ studie. Den psykiska ohälsan har ökat bland barn och ungdomar idag, även kraven i skolan och i samhället har ökat. Sociala medier och barns ökande skärmtid har också en negativ inverkan på barn och ungdomars psykiska mående. LÄS MER
2. Organisatoriskt och socialt arbetsmiljöarbete i skolan : En kvalitativ studie om det praktiska genomförandet och rektorers uppfattning om värdet av det för lärare och elever
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologiSammanfattning : Den psykiska ohälsan i skolan är hög både bland lärare och elever. I arbetsmiljöarbete kan fokus antingen vara på att främja hälsa eller förebygga ohälsa. De organisatoriska och sociala arbetsmiljömålen syftar till att arbeta för hälsa. LÄS MER
3. ’’Vi behöver alltid vara lite bättre för att visa att vi kan’’ : En kvalitativ studie om kvinnliga högstadielärares upplevelser av sin arbetsplats.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Lärare är hårt belastade på arbetet och den vanligaste orsaken till långvarig sjukdom bland lärare är psykiska sjukdomar som reaktion på svår stress. Kvinnliga lärare upplever mer stress än sina manliga kollegor. LÄS MER
4. Elevers förflyttningar före och efter idrottslektioner – mer än bara förflyttningar?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)Sammanfattning : På platser utanför de formella undervisningssituationerna har skolan inte alltid insyn i de kunskaper och värderingar som förmedlas, eftersom skolpersonal inte alltid är närvarande. Sådana platser kan vara de förflyttningar och övergångar som eleverna gör mellan olika platser i samband med idrottslektioner. LÄS MER
5. Gymnasieskolans emotionsregim. En kvalitativ studie om hur lärare hanterar emotioner i sin yrkesroll.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med studien är att bidra till forskningsområdet emotionssociologi och pedagogik genom att skapa ökad förståelse om vilken roll och betydelse känslor och emotioner har för gymnasie-lärare i deras arbete. Bland annat ämnar studien att besvara på vilket sätt känsloregler påverkar lärare, vilka strategier som lärare utvecklat för att hantera emotioner samt vilka konsekvenser som arbetet med emotionshantering har för lärare. LÄS MER