Sökning: "stress essä"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden stress essä.

  1. 1. Om organisatoriska avstånd och invasiva arter : En organisationskritisk essä om kroppslighet och göranden i den kommunala förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sara Agné; [2023]
    Nyckelord :praktisk kunskap; förskola; organisation; New Public Management; kroppslighet; görande; ansvar; pratpoesi;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän syftar till att undersöka några förskollärare, barnskötare och rektorers erfarenheter av den kommunala förskoleorganisationen i Stockholm utifrån en tanke om att dagens förskoleorganisation har invaderats av främmande styrsystem från managementvärlden och bilproduktionen, vilket bidrar till vad som här kallas för ”organisatorisk invasion” och ökade ”organisatoriska avstånd”. Utgångspunkten för essän är gestaltade erfarenheter från ett mångårigt arbete som förskollärare i den kommunala förskolan i Stockholm, vilka lett fram till essäns frågor som handlar om vilka erfarenheter, såväl kroppsliga som andra, några barnskötare, förskollärare och rektorer i Stockholm stad har av sin arbetssituation, men även hur de kopplar dem till organisationen de arbetar inom. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg och barns litteracitet i förskolan : en vetenskaplig essä om digitalisering i förskolanoch pedagogens kompetens

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Adrineh Moradi Masihi; [2020]
    Nyckelord :Digitalization; literacy; multimodality; competence development; Digitalisering; litteracitet; multimodalitet; kompetens utveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the preschool teachers’ understanding of digital competence in preschool and their use of it to create learning situations for children in the form of increased opportunities for literacy. Digitalization has been given a lot of space in the latest revised curriculum of the preschool (2018). LÄS MER

  3. 3. Anknytning som grund : En essä om anknytningens betydelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anette Petersson; [2019]
    Nyckelord :Attachment theory; children; preschool; security safety; induction; separation; stress; care; Anknytningsteori; barn; förskola; trygghet; inskolning; separation; stress; omsorg;

    Sammanfattning : My essay is about the importance of attachment during the introduction to the preschool. In my story I take a closer look at three children’s different reactions during and after the introduction. To start preschool is a big step in life where the child is exposed to a new environment and needs to adapt to new, unknown adults. LÄS MER

  4. 4. Praktisk kunskap i studiehandledning på modersmålet : En vetenskaplig essä om att vara studiehandledare på modersmålet

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Olga Voropai; [2018]
    Nyckelord :Study support with a mother tongue teacher; practical knowledge; mother tongue; newly arrived pupils; multilingual; translanguaging; leadership; Studiehandledningen på modersmålet; praktisk kunskap; modersmål; nyanlända elever; flerspråkighet; translanguaging; ledarskap;

    Sammanfattning : The question that I would like to visualize, rethink and reassess is the relationship between the theoretical and practical knowledge in my profession. I work as a guidance counselor in the subject of mother tongue with newly arrived pupils. LÄS MER

  5. 5. "Kalle får inte sova idag" : En vetenskaplig essä om äldre barns vila på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Marlen Wecklauf; Maria Udo; [2016]
    Nyckelord :Resting time; stress; recovery; yoga; massage; environment; ethics; preschool curriculum; Children’s Right Counsel; reflection; Vila; stress; återhämtning; yoga; massage; miljö; etik; förskolans läroplan; barnkonventionen; reflektion;

    Sammanfattning : Vår vetenskapliga essä handlar om vilan bland de äldre barnen i förskolan. Den vänder sig till studenter inom förskoleutbildningar, alla verksamma inom förskolan och andra som vilar med barn. Inledningsvis får vi möta Marlen som ställs inför dilemmat när ett barn som inte får somna, somnar. LÄS MER