Sökning: "stress i läraryrket"
Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden stress i läraryrket.
1. Varför fortsätter jag? : En kvalitativ studie med salutogen ansats om varför lärare stannar i professionen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Studien ämnar undersöka hur lärare beskriver sin arbetssituation och vad som motiverar dem att stanna i professionen. Studien syftar också till att undersöka hur lärarna själva beskriver eventuella problem i sitt arbete och hur de hanterar dessa problem. LÄS MER
2. Högstadielärares osynliga arbete : och dess påverkan på arbetsmiljön ur ett genusperspektiv
Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats presenterar en kvalitativ studie av fenomenet osynligt arbete bland svenska högstadielärare. Genom att genomföra 13 semistrukturerade intervjuer med manliga och kvinnliga högstadielärare är syftet att undersöka hur fenomenet osynligt arbete ser ut inom svensk högstadieskola. LÄS MER
3. Utmaningar och möjligheter för nyutexaminerade biologilärare under den första tiden i läraryrket : Nyblivna lärarens upplevelser av sin första lärartjänst.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa kunskapen om hur nyexaminerade biologilärare känner sig i sin första lärartjänst och vad de anser om sin lärarutbildning. I studien undersöks vilka utmaningar och möjligheter som nya lärare upplevt och via dessa erfarenheter hitta exempel på hur nyutbildade lärare kan stödjas för att ha en bättre första tid i yrket. LÄS MER
4. “Vi drunknar i arbete” : En intervjustudie om arbetsmiljö och stress bland kvinnliga grundskollärare.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Kontaktyrken i dagens samhälle beskrivs som högstressarbeten som främst innehas av kvinnor. Läraryrket anses vara ett av de mest utsatta arbetena utifrån press och psykisk arbetsbörda. Syftet med studien är att undersöka förhållandet mellan arbetsmiljö och stress utifrån de kvinnliga grundskollärarnas perspektiv. LÄS MER
5. Stress inom förskolan : Kvalitativ studie hur arbetsmiljön och momenten i förskolan påverkas av stress
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Enligt tidigare forskning från 1995 fanns stress inom läraryrket och liknande stress finns än idag. Syftet med studien är att beskriva moment som innehåller stressen och hur det påverkar arbetsmiljön i förskolan. Stressen undersöks med användandet av ljudinspelade intervjuer av två barnskötare och två förskollärare. LÄS MER