Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. "Det är ju snarare att jag får anpassa mig" : En kvalitativ intervjustudie om hur studenter med ADHD upplever universitetsbiblioteket
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Accessibility for people with ADHD is rarely covered by the research of Library and Information Science. University libraries, whose main task is to guide and provide services for students and researchers, have the means to support students with ADHD in several ways. LÄS MER
2. "En liten tjej ska inte vara ute sent" : - otrygghet hos kvinnor ur en sociologisk synvinkel
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologiSammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka kvinnors upplevelse av otrygghet. Detta genom frågeställningar som berör otrygghetens uppkomst, kvinnornas emotioner och handlande i otrygga situationer. Ett hermeneutiskt och kvalitativt synsätt har använts med en abduktiv ansats. LÄS MER
3. Stressorer och copingstrategier hos sistaårsstudenter : Övergången från studier till arbete
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Övergången från studier till arbete kan upplevas som en stressande period i livet för universitetsstudenter. Studiens syfte är att undersöka de stressorer som sistaårsstudenter upplever inför övergången från akademiska studier till yrkesliv, samt vilka copingstrategier studenter använder för att hantera övergången. LÄS MER
4. Hur främjas skapandet av sociala nyttor i campus utemiljöer?
Master-uppsats, Lunds universitet/FastighetsvetenskapSammanfattning : Behovet av att skapa hållbara och flexibla byggnader har vuxit under de senaste åren, inte minst för att möta högt uppsatta klimatmål. Utrymmena mellan byggnaderna, med andra ord utemiljöer, har regelbundet prioriterats sekundärt och anpassats i stor utsträckning efter det bebyggda behovet. LÄS MER
5. Balansgång i studiemiljön : En kvalitativ studie om studenters uppfattningar om studiemiljöns betydelse för hälsa och studiemotivation
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Utbildning är en grundläggande rättighet och alla har rätt till en hälsofrämjande studietid. Högskolor och universitet kan arbeta hälsofrämjande genom att stärka studenters välbefinnande och tilltro till sin egen förmåga, men detta kräver både fysiska och psykosociala förutsättningar i studiemiljön. LÄS MER