Sökning: "stress och prestationsångest"

Visar resultat 21 - 25 av 48 uppsatser innehållade orden stress och prestationsångest.

  1. 21. ”Jag kan inte, det kommer inte att bli bra, det är ingen idé” : En intervjustudie om prestationsångest i bildskapande hos elever på det estetiska programmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Kristine Arnell; [2020]
    Nyckelord :Prestationsångest; bildskapande; estetiska programmet; identitet; intervju;

    Sammanfattning : Med undersökningen vill jag synliggöra samt utöka förståelsen för prestationsångest i bildskapande, hur den yttrar sig och vad dess bakomliggande orsaker kan vara, ur ett elevperspektiv. Detta för att kunna arbeta för att förebygga och hantera den psykiska ohälsa som återkommande prestationsångest och stress kan orsaka samt arbeta mot ett hälsosamt bildskapande. LÄS MER

  2. 22. "Vad gör det om hundra år?" : En självstudie om att hantera stress och prestationskänslor kring musicerande med hjälp av mental träning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Emma Tobiasson; [2019]
    Nyckelord :artistic mental training; wellbeing; safety; self-image; performance anxiety; life-world perspective; artistisk mental träning; välbefinnande; trygghet; självbild; prestationsångest; livsvärldsperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur jag genom mental träning kan skapa en starkare bild av mig själv och ta kontroll över negativa tankar kring min egen förmåga att musicera, samt hur min livsvärld påverkas och förändras under processen. De två frågeställningarna lyder: Hur erfar jag att en period av mental träning kan hjälpa mig att uppnå en mer positiv musikalisk självbild vad gäller mitt eget musicerande? Hur erfar jag att min livsvärld och inställning till musicerande förändras efter den mentala träningsprocessen? Det teoretiska perspektiv som studien baseras på är det fenomenologiska livsvärldsperspektivet, där en ostrukturerad loggbok använts för dokumentation. LÄS MER

  3. 23. "Prestationsångest: gör om när du får ett B" : En studie om elevers uppfattning och upplevelse av stress, prestationsångest och betygshets i skolämnet Idrott och Hälsa.

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (from 2013)

    Författare :Hanna Stange; [2019]
    Nyckelord :stress; performance anxiety; grading; school sports; stress; prestationsångest; betygshets; skolidrott;

    Sammanfattning : Pupils today put high demands on their performance and getting good results is something that has become like an obsession. Stress in school and performance anxiety is something that is often addressed in television, social media and in newspapers. LÄS MER

  4. 24. ”Eftersom vi går på en idrottskola så blir det automatiskttävling i allt vi gör.” : En enkätstudie av gymnasieelever på högskoleförberedande programs upplevelserkring tävlingsmomentet i idrottsundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Carl Skogwik; [2019]
    Nyckelord :Gymnasiet; idrott och hälsa; pojkar och flickor;

    Sammanfattning : Skolinspektionens (2018) beskriver hur tävlingsmomentet är ett vanligt förekommande moment som tar stor plats i undervisningen, trots momentets frånvaro i styrdokumenten. Tävling kan enligt tidigare forskning (Stolz, 2014) leda till ett negativt klimat för lärande där elever känner sig utpekade samt utsatta. LÄS MER

  5. 25. Scenskräck och prestationsångest: En studie om hur musiklärare kan förebygga scenskräck och prestationsångest i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Elin Christensson; [2018]
    Nyckelord :scenskräck; prestationsångest; stress; mentalisering; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; Stage fright; performance anxiety; mentalization; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Föreliggande studie handlar om scenskräck och prestationsångest, ett problem som blir allt större i dagens samhälle där kraven ökar. Studien syftar till att uppmärksamma hur nervositet inför framträdanden utgör ett problem också i grundskolan, samt ge råd till grundskollärare hur man kan arbeta förebyggande för att undvika att scenskräck och prestationsångest uppstår. LÄS MER