Sökning: "stress pedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden stress pedagog.

  1. 1. Stressens påverkan på det pedagogiska arbetet : Stress hos förskollärare, en enkätstudie om hur förskollärares arbete påverkas av långvarig stress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Maja Liebler; Elin Lindholm; [2024]
    Nyckelord :Arbetsrelaterad stress; etisk stress; förskollärare; pedagog; pedagogisk; stress; utbildning;

    Sammanfattning : Denna studie berör stressens påverkan på förskollärares pedagogiska arbete, den arbetsrelaterade stressen har blivit mer påtaglig bland förskollärare senaste åren (Thapa, Jalal, 2023). Detta beroende på bland annat mer administrativa uppgifter, större barngrupper och många outbildade i verksamheten. LÄS MER

  2. 2. "Vi borde veta mer om det, det borde vara tydligare vad det är" : En kvalitativ studie om begreppet pedagogisk måltid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Malin Selmefors; Jeanette Rudenstam; [2024]
    Nyckelord :Förskolan; omsorg; pedagog; pedagogisk måltid; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Det finns en problematik i att begreppet pedagogisk måltid ofta används i förskolans kontext men definitionen av begreppet är inte helt självklart. Syftet med denna studie är därför att undersöka vilka uppfattningar några verksamma pedagoger har om begreppet pedagogisk måltid och hur omsorg synliggörs vid måltidssituationerna i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Sönderstressad? : En kvantitativ studie om pedagogers stress i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ebba Henriksdotter; Danielle Rexefjord; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Pedagog; Stress; Krav; Resurser; JD-R;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskolepedagogers stress i förhållande till vad de upplever för krav och resurser. Studien syftar även till att undersöka deras stress, krav och resurser i förhållande till ålder och erfarenhet. Slutligen syftar studien till att undersöka hur pedagogers stress kan påverka verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Ska vi stoppa huvudet i sanden eller göra något åt det tillsammans? : En undersökning om rektorer och pedagogers uppfattningar om hur stress och utmattningssyndrom kan förebyggas för att skapa en sund arbetsmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emelie Blomster; Denise Franzén; [2023]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; ledarskap; uppfattningar; strategier; pedagoger;

    Sammanfattning : Att vara pedagog i förskolan kan vara ett stressfyllt yrke med höga krav, personalbrist och stora barngrupper. Den här studien har som syfte att undersöka hur rektorer och pedagoger på för-skolan kan skapa en sund arbetsmiljö och förebygga arbetsrelaterad stress och utmattnings-syndrom. LÄS MER

  5. 5. Vem äger problemet? En litteraturstudie som synliggör effekten av ett lågaffektivt bemötande och samarbetsbaserat problemlösning i mötet med problemskapande beteende.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Lampret Freiholtz; Oritsema Chidi; [2022-03-17]
    Nyckelord :Low Arousal Approach; Lågaffektivt bemötande; LAB; Collaborative Problem Solving; CPS; Samarbetsbaserad problemlösningsmetod; Challenging behaviour; Problemskapande beteende; lärare; skola; pedagog; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Vår studie visar att ett Lågaffektivt bemötande är ett effektivt sätt att möta elever med problemskapande beteende. Resultatet visar också att pedagogernas känsla av att ha ett verktyg som ger dem en förståelse och en överblick över situationen minskar deras upplevelse av stress i mötet med problemskapande elever. LÄS MER