Sökning: "stress skönlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden stress skönlitteratur.

  1. 1. Coping in Fictional Literature : A literary analysis of coping strategies in Sally Rooney´s Normal People and its usefulness in the EFL classroom

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Felicia Maxon; [2023]
    Nyckelord :Coping; Appraisals; Coping Strategies; Bibliotherapy; Author; EFL classroom; Upper secondary school;

    Sammanfattning : This essay explores the notion of coping and coping strategies in Sally Rooney’s Normal People. It argues that the two protagonists are using multiple coping strategies as a way of managing life issues. Furthermore, this essay presents a discussion on how Normal People can be used in the EFL classroom as a resource to learn how coping works. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers förändrade läsvanor : En fenomenografisk studie av lärares upplevelser av elevers förändrade läsvanor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Rickard Trombati; [2022]
    Nyckelord :skönlitteratur; GY11; svenskämnet; läsning; läsvanor; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur gymnasielärare i svenska upplever gymnasieeleversförändrade läsvanor gällande läsning av skönlitteratur i skolan och på fritiden. Studien utgårpåverkansfaktorerna den tekniska utvecklingen, läroplan- och betygsreform samt lärarenslärarutbildning. LÄS MER

  3. 3. Metoder vid högläsning som påverkar elevers språkutveckling : En intervjustudie med fem verksamma lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Amanda Andrén; [2020]
    Nyckelord :Language development; reading fiction aloud; vocabulary; sociocultural perspective; teachers reading aloud; språkutveckling; högläsning av skönlitteratur; ordförråd; sociokulturella perspektivet; lärarnas högläsning;

    Sammanfattning : För att eleverna ska utveckla språket och ordförrådet samt förstå det lästa är högläsning med språkutvecklande strategier en bra metod. Syftet med studien är att undersöka hur lärare i årskurs 1–3 upplever att de arbetar med högläsning av skönlitteratur och hur de anser att deras arbete utvecklar elevens ordförråd och språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Att inleda lektionen med läsning : En studie om integrerat läsande i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Linnea Borg; [2019]
    Nyckelord :integrated reading; Reading Zone; reading theories; literature; fiction; reading; high school; teachers; effects of reading; integrerat läsande; Reading Zone; lästeorier; litteratur; skönlitteratur; läsning; gymnasieskola; lärare; läsningens effekter;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks ett läsprojekt som en svensk gymnasieskola genomfört. Under projektet har man arbetat med integrerat läsande som handlar om att inleda varje lektion, oavsett ämne, med en kort stund läsning av skönlitteratur i syfte att väcka läslust och förbättra elevernas läs- och språkförmåga. LÄS MER

  5. 5. Boksamtal och motivation

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Radenka Stankovic; [2016]
    Nyckelord :skönlitteratur; socialt samspel; läsning; läsförståelse; motivation; boksamtal;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för detta arbete var PISAS-s resultat om läsvanor och läsförståelse i svensk skolan. Det andra som har intrigerat mig var det hur skönlitteratur behandlas i undervisningen. LÄS MER