Sökning: "stress skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 607 uppsatser innehållade orden stress skolan.

  1. 6. Unga mäns tankar om fertilitet mot bakgrund av en fertilitetsposter -En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sofia Mårtensson; Ellinor Frilund; [2024]
    Nyckelord :familjeplanering; fertilitetsinformation; fertilitetsförståelse; unga män; universitetsstuderande; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning har visat på låg kunskap gällande fertilitet, i synnerhet hos unga män. Medelåldern för förstagångsföräldrar ökar och man kan se att personer senarelägger barnafödandet till förmån för utbildning och karriär. LÄS MER

  2. 7. Manliga ishockeyspelares upplevelse av balansgången mellan skola och ishockey vid en NIU-utbildning. : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Sebastian Håkansson; Joakim Lundh; [2024]
    Nyckelord :Ishockey NIU-utbildningen; tränarlänkishockey;

    Sammanfattning : Syfte  Syftet med studien är att få en inblick i hur ishockeyns elever vid nationellt godkända idrottsutbildningar (NIU) upplever balansen mellan skola och idrott. Studien ska besvara följande frågeställningar:  Hur upplever ishockeyns tidigare NIU-elever skolan? Hur upplever ishockeyns tidigare NIU-elever balansen mellan skola och ishockey? Metod  Studien är genomförd med en kvalitativ ansats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 8. Varför får inte mitt barn spela? : Hur relationen mellan tränare och föräldrar påverkar ungdomarna

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Anton Kilander; Robin Lindström; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka hur relationen mellan föräldrar och tränare ser ut, samt hur det påverkar idrottsutövarna i deras idrott och skolgång. Ett flertal studier indikerar att relationen är något dålig och konflikt rik. Vilket är ett stort problem eftersom många av de som vistas i dessa miljöer är barn. LÄS MER

  4. 9. Yoga och mindfulness i skolmiljö : En systematisk litteraturstudie av yogabaserade praktiker som en resurs för elever och lärares välmående.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elisabeth Ehrlich; Elin Mattsson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study is to examine, through existing research, the relationship between yoga-based practices in school and the mental health and well-being of students and teachers in an increasingly stressed and high-performing world. Our questions are: What does research say about yoga-based practices in relation to mental health and well-being in schools in different countries? What methods have been used for research on yoga-based practices and mental health and well-being in schools in different countries? What methods have been used for the implementation of yoga-based practices in schools? In order to achieve the aim and answer our questions, we have chosen to do a systematic literature study. LÄS MER

  5. 10. Etik i specialpedagogers praktik. 22 specialpedagogers erfarenheter av och reflektioner kring etiska konflikter och dilemman i grundskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanna Karlgren; [2023-11-08]
    Nyckelord :etiska konflikter och dilemman; professionsteori; etiska principer; yrkesetik; moralisk stress;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka yrkesspecifika villkor och förhållanden som ger upphov till etiska konflikter och dilemman i den specialpedagogiska praktiken, för att såväl beakta behovet av en explicitgjord yrkesetik liksom undersöka fenomenet moralisk stress i relation till yrkesrollens funktion och uppdrag. Syftet preciseras genom följande forskningsfrågor: Vilka etiska konflikter och dilemman möter specialpedagoger i den dagliga praktiken? Vilka etiska principer ställs mot varandra? Vilka yrkesspecifika villkor och förhållanden ger upphov till etiska konflikter och dilemman i den specialpedagogiska praktiken? Teori: Studiens teoretiska utgångspunkter är etisk teori samt professionsteori och för studien relevanta begrepp inom detta forskningsfält; jurisdiktion, auktorisation och autonomisering. LÄS MER