Sökning: "stressade förskollärare"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden stressade förskollärare.
1. Förskollärares uppfattningar om lågaffektivt bemötande för barn i åldrarna tre till fem år.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : I denna studie undersöker vi förskollärares uppfattningar och tidigare kunskaper kring att arbeta med lågaffektivt bemötande såväl som förhållningssätt som konflikthanteringsmetod. Vi kan se att pedagoger idag är mer stressade och vi vill ta reda på vilket sätt lågaffektivt bemötande kan skapa ett lugn och en trygghet för alla pedagoger och barn. LÄS MER
2. Stressens påverkan på det pedagogiska arbetet : Stress hos förskollärare, en enkätstudie om hur förskollärares arbete påverkas av långvarig stress
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Denna studie berör stressens påverkan på förskollärares pedagogiska arbete, den arbetsrelaterade stressen har blivit mer påtaglig bland förskollärare senaste åren (Thapa, Jalal, 2023). Detta beroende på bland annat mer administrativa uppgifter, större barngrupper och många outbildade i verksamheten. LÄS MER
3. Vad upplever förskolläraren som stressande? : En enkätstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Det går inte att förbise att stress är ett förekommande problem inom förskolan. I Lärarförbundets (2018) granskning har det kommit flera rapporter om att stressen hos förskollärare är hög samt att sjukskrivningarna ökar. LÄS MER
4. Sönderstressad? : En kvantitativ studie om pedagogers stress i förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskolepedagogers stress i förhållande till vad de upplever för krav och resurser. Studien syftar även till att undersöka deras stress, krav och resurser i förhållande till ålder och erfarenhet. Slutligen syftar studien till att undersöka hur pedagogers stress kan påverka verksamheten. LÄS MER
5. Specialpedagogik i förskolan : En studie om förskollärares uppfattningar kring det specialpedagogiska arbetet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Specialpedagogik är en stor del del av förskolans dagliga verksamhet och i styrdokument betonas alla barns rätt till en likvärdig förskola. Men trots att specialpedagogiken finns i styrdokumenten kan det utföras på olika sätt och med hjälp av olika perspektiv i verksamheterna. LÄS MER