Sökning: "strindbergsbilden"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet strindbergsbilden.

  1. 1. Strindbergsbilder i gymnasiets litteraturundervisning : En analys av fyra läromedel i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Centrum för språk- och litteraturdidaktik

    Författare :Stina Lisnäs; [2013]
    Nyckelord :Strindbergsbilden; läromedelsanalys; gymnasiet; författarsyn;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to study the image of Strindberg that is conveyed in four different textbooks for the upper secondary school. How do the teaching authors choose to portray Strindberg? Do they focus on any one particular aspect of his writing? Adjacent to this a subsidiary aim is to see if teaching authors highlight the fictional nature of Strindberg’s works or choose to encourage a biographical interpretation. LÄS MER

  2. 2. Strindbergsbilden idag : En analys av åtta litteraturhistorier för gymnasiet

    M1-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Erik Ringdahl; [2010]
    Nyckelord :strindbergsbilden; läromedelsanalys; gymnasiet; litteraturhistorier;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to analyze the image of Strindberg in today's upper secondary school. How is the author portrayed in the textbooks and teaching aids, and which parts of the authorship does the textbook and teaching aids authors choose to focus on?   This work has been implemented in the form of a textbook and teaching aids survey where eight textbooks for the upper secondary school from 1989 to 2008 has been analyzed with focus on the sections that consider Strindberg and his authorships. LÄS MER

  3. 3. ”I Bernadottes land”, Hur ser August Strindbergsbilden ut bland gymnasielärare i svenska 2005?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Roger Windahl; Eva Windahl; [2005]
    Nyckelord :August Strindberg; litteraturdidaktik; -historia och -vetenskap; gymnasielärare; svenskämnet;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med vårt examensarbete är att undersöka vilken August Strindbergsbild gymnasielärare har idag, år 2005. Utifrån ett litteraturdidaktiskt, -historiskt och -sociologiskt perspektiv undersöker vi även varifrån de har fått sin bild, vad och hur (varför, vem, när) de förmedlar den. LÄS MER