Sökning: "struktur eller bedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser innehållade orden struktur eller bedömning.

  1. 1. 2D Reflection Seismic Imaging of Rødby Structures, Denmark: Geological Conditions for CO2 Sequestration

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Geofysik

    Författare :Mussie Habtemariam Zeru; [2024]
    Nyckelord :Reflection seismic; Geologic carbon storage; Sandstone; Structures; Rødby;

    Sammanfattning : Amidst the global climate action movement, geologic carbon storage (GCS) has emerged as a pivotal strategy for mitigating atmospheric CO2 levels, offering environmental and economic opportunities. This thesis targets the Bunter Sandstone Formation within the Rødby structures in Denmark, focusing on seismic Profile 1. LÄS MER

  2. 2. Användandet av digitala verktyg i gymnasiekemi : Digitala verktygs påverkan på kemiämnet utfrån lärar- och elevperspektiv.

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Masuma Sultana; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; upplevelse; kemiundervisning; lärande; gymnasiet; kemididaktik; simulering; animering.;

    Sammanfattning : Kemi anses vara ett svårt ämne eftersom elever kan tycka att det är utmanande att förstå ett makroskopiskt respektive ett mikroskopiskt perspektiv och framförallt förstå molekylmodeller med tredimensionell struktur. Olika studier visar på positiva effekter på elevers inlärning när de får använda digitala verktyg såsom simulering, animering med mera eftersom det kan leda till att elever kan skapa en bättre bild av och en ökad förståelse inom kemiämnet. LÄS MER

  3. 3. En utvärdering av ett nytt test av morfologisk medvetenhet för elever i årskurs 4

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Johanna Johansson; Annie Stattin; [2023]
    Nyckelord :Morfologi; Logopedi; Morfologisk testning;

    Sammanfattning : Bakgrund. Morfologisk medvetenhet definieras som förmågan att kunna förstå och analysera ords inre struktur samt hur ord böjs och bildas. Morfologisk medvetenhet tillhör tillsammans med andra byggstenar vår språkliga medvetenhet och är viktig för utveckling av litteracitet. LÄS MER

  4. 4. Samråd : -en del i arbetet med Skolverkets garanti för tidiga stödinsatser i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Gelfgren; Pia Hörnkvist; [2023]
    Nyckelord :samverkan; Läsa; skriva; räkna- en garanti för tidiga stödinsatser; bedömning; kartläggning; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Garantin för tidiga stödinsatser, eller Läsa-, skriva-, räknagarantin som den även kallas, är en reform som infördes i skollagen inför läsåret 2019/2020. Syftet var att tidigt upptäcka och sätta in stödinsatser för elever i de yngre skolåren. LÄS MER

  5. 5. - Svenska är ju grunden till allting! : En undersökning av svensklärares arbete med hemmasittare på distans.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Johanna Novakovic Eklund; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; Distansundervisning; Hemmasittare; Inramning; Klassifikation; Muntlig framställning; Problematisk frånvaro; Svenska;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka svensklärares arbete med hemmasittare. Detta görs genom att söka svara på följande frågeställningar:  Vad fokuserar svensklärare på och vilka avvägningar gör de i arbetet med hemmasittare?  Vilka framgångsfaktorer finns det när man jobbar med hemmasittares kunskaper i svenska? Undersökningens relevans motiveras med den betydelse både svenskämnet och fungerande skolgång har för elevers framtida utveckling. LÄS MER