Sökning: "strukturell makt"

Visar resultat 16 - 20 av 46 uppsatser innehållade orden strukturell makt.

  1. 16. Mäns våld mot kvinnor : ett problem under förhandling: en genusteoretisk policyanalys av den offentliga framställningen av mäns våld mot kvinnor i nära relationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Melissa Lennartsson; [2018]
    Nyckelord :Mäns våld mot kvinnor; våld i nära relationer; problemframställning; genusteori; poli-cyanalys; diskurs; men’s violence against women; violence in intimate relationships; problem representa-tion; gender theory; policy analysis; discourse; History and Archaeology; Social Sciences;

    Sammanfattning : I detta uppsatsarbete undersöks fyra statliga handlingsplaner publicerade under perioden 2002–2016 utifrån ett genusteoretiskt perspektiv. Genom Carol Bacchis policy-analysverktyg "What’s the Problem Represented to be?" möjliggörs en diskussion kring hur mäns våld mot kvinnor i nära relationer framställs som problem, vilka bakomliggande antaganden framställningen grundar sig i samt vilka implikationer som följer. LÄS MER

  2. 17. From "thoughts and prayers" to change in structural layers? En kvalitativ fallstudie om aktivismen som följde skolskjutningen i Parkland, Florida, USA.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Linda Åström; Emma Svensson; [2018]
    Nyckelord :digital aktivism; strategisk kommunikation; Twitter; social rörelse; demokrati; makt; hybrida mediesystemet; struktureringsteorin; Never Again; Parkland shooting; NRA; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera och förstå hur överlevande ungdomar från skolskjutningen i Parkland, Florida, 14 februari 2018, använder strategisk kommunikation i sin aktivism i försök att förändra samhälleliga strukturer kring den amerikanska vapenlagstiftningen. Ungdomarna startade rörelsen ”Never Again” vars kommunikativa strategier och retoriska medel studeras under tidsperioden 14/2 – 24/2 2018. LÄS MER

  3. 18. Frihet över Heder:En post-strukturell diskursanalys av den mediala debatten kring hedersrelaterat våld och förtryck i Sverige

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Adam Baig; Ludvig Olanders; [2018]
    Nyckelord :Heder; Media; Post-strukturalism; Hegemoni; Intersektionalitet; Problemrepresentation; Islamofobi; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Hedersvåld är ett omtvistat och känsligt ämne på den politiska dagordningen i Sverige. Förhållningssättet gentemot problematiken delar den feministiska och antirasistiska rörelsen som, å ena sidan värnar etniska gruppers rättigheter och emancipation, men som å andra sidan inte vill underblåsa den tilltagande nationalismen och rasismen. LÄS MER

  4. 19. Socialarbetaren som gick på myten om sig själv och försvann : en studie om hinder för socialsekreterare att kommentera och debattera sociala frågor i det offentliga rummet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Victor Liljevinge; [2018]
    Nyckelord :Social work; Social workers; Social service workers; Silence; Organizational culture; Social change; Structural level; Socialsekreterare; Samhällsdebatten; Tystnad; Organisationskultur; Social förändring; Strukturell nivå;

    Sammanfattning : Socialsekreterare verkar vara frånvarande i samhällsdebatten. Det är problematiskt, dels för att det ur en demokratisk aspekt är viktigt med insyn i offentlig förvaltning, dels för vikten av att någon – till exempel den aktör med mest kompetens på området – ger röst åt de utsatta i samhället som kan ha svårt att göra sig själva och sina behov hörda. LÄS MER

  5. 20. Konstruktioner av barn i behov av stöd vid överlämningssamtal mellan förskola och förskoleklass

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linda Sundberg; Cecilia Vesterlund; [2017]
    Nyckelord :‘Barn i behov av särskilt stöd’; makt; subjektkonstruktioner; överlämningssamtal mellan förskola och förskoleklass;

    Sammanfattning : Denna studie avser belysa pedagogers formuleringar gällande barn i behov av särskilt stöd vid övergången mellan förskola och förskoleklass. Syftet är även att belysa hur barnet konstrueras av pedagogernas formuleringar i övergångsprocessen. LÄS MER