Sökning: "strukturerad läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden strukturerad läsning.

  1. 1. Hur skapas en läskultur? : En kvalitativ studie om hur skolpersonal främjar en läskultur på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Ichoaa; Hanna Andreasson; [2023]
    Nyckelord :Läskultur; läsfrämjande; skönlitteratur; skolmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa förståelsen för hur skolledare, lärare och bibliotekarier arbetar för att skapa och främja en läskultur i skolan. Forskningsfrågorna fokuserade på skolledare, lärare och skolbibliotekariens uppfattning om varför elever bör läsa skönlitteratur, skolpersonalens roll i att hantera läskulturen och de utmaningar som läsfrämjande står inför. LÄS MER

  2. 2. Parläsning i helklass på mellanstadiet : En undervisningsdesign för strukturerad avkodningsträning i RtI-modellens lager 1

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Angelica Hökenklo; Anna Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :avkodningsförmåga; fourth-grade slump; intervention; läsförståelse; läs- och skrivsvårigheter; mellanstadiet; parläsning; phonics; undervisningsdesign; upprepad läsning; RtI-modellen;

    Sammanfattning : Läsförmågan hos elever i svenska skolan sjunker och alla elever som kommer till mellanstadiet har inte utvecklat en automatiserad avkodningsförmåga. En begränsad avkodningsförmåga som kvarstår ända upp till mellanstadiet kan leda till svårigheter att inhämta kunskaper i skolans samtliga ämnen eftersom läsningen behövs för attlära genom läsning. LÄS MER

  3. 3. Motivation, motstånd och möjligheter inom tidig skrivutveckling : En litteraturstudie om hur skrivutvecklingen för elever i allmänna skrivsvårigheter kan främjas genom fonologisk medvetenhet och strukturerad skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Agnell; Martina Shabo; [2023]
    Nyckelord :skrivsvårigheter; allmänna skrivsvårigheter; fonologisk medvetenhet; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Litteraturstudien undersöker hur allmänna skrivsvårigheter relaterar till utvecklingen av fonologisk medvetenhet hos elever i grundskolans yngre åldrar. Litteraturstudien lyfter fram hur lärare kan strukturera sin undervisning för att främja den tidiga skrivutvecklingen. LÄS MER

  4. 4. Utveckla avkodningsförmågan i årskurs 2 : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Erika Bruzén; Marika Nylund Ek; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; Fonemisk medvetenhet; Intervention; Lässvårigheter; Phonics; TIMA;

    Sammanfattning : Att stärka den fonemiska medvetenheten hos elever i riskzon för tidiga lässvårigheter har visatsig vara framgångsrikt i flera studier. I denna uppsats undersöks om delar ur ett utvecklatforskningsbaserat undervisningsmaterial, TIMA, Tidiga interventioner i matematik ochavkodning (Linköpings universitet, 2023), kan bidra till att gynna läsutvecklingen för elever irisk för tidiga lässvårigheter i årskurs 2. LÄS MER

  5. 5. Stavningsmedveten läs- och skrivundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Flodin; [2022-10-14]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; stavning;

    Sammanfattning : Att kunna stava kan tyckas få allt mindre betydelse i dagens samhälle med ny teknik som hjälper den som har svårt att stava. Samtidigt är läsning och skrivning två tätt sammanflätade processer som kompletterar och stödjer varandra på flera sätt. LÄS MER