Sökning: "strukturerade inköp"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden strukturerade inköp.

  1. 1. Modulariserad bygglogistik inom husbyggnad

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Mårten Hylén; [2022]
    Nyckelord :Construction; Communication; Modularisation; Third party logistics; Byggproduktion; Kommunikation; Modularisering; Tredjepartslogistik;

    Sammanfattning : En byggarbetsplats är en tillfällig fabrik där en ny värdekedja måste upprättas för varje projekt. För att öka produktiviteten i byggbranschen behöver en bättre bygglogistik implementeras där allt material blir levererat i rätt tid, till rätt plats, i rätt mängd. LÄS MER

  2. 2. How collaboration can promote follow-up and control of products and materials : A framework for collaboration within Circular Procurement

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Selma Boudali; Sandy Madjid; [2022]
    Nyckelord :Circular Economy; Circular Procurement; Collaboration; Follow-up; Take-back scheme; End-of-Life management; Manufacturing industry; Sustainability; Cirkulär Ekonomi; Cirkulära inköp; Samverkan; Uppföljning; Återtagssystem; End-of-Life hantering; Tillverkande industrin; Hållbarhe;

    Sammanfattning : The changing climate is a major driver for transitioning towards a Circular Economy (CE). However, conceptual discussions and business models related to CE are still emerging, thus considered to be inadequate and immature. One way to promote and accelerate a CE is through shifting towards Circular procurement (CP). LÄS MER

  3. 3. Lyxens paradox : En kvalitativ studie om konsumenters ambivalenta förhållningssätt till lyxvarumärkens exponering på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Matilda Ringkvist; Victoria Olofsson; Malin Martinsson; [2022]
    Nyckelord :Luxury; Luxury Brands; Purchase motivation; Social Media; Brand Image; Exposure; Lyx; Lyxvarumärken; Köpmotivation; Social media; Varumärkesimage; Exponering;

    Sammanfattning : Användandet av sociala medier, som från början handlade om utbyte av information, har mynnat ut i en social närvaro. En social närvaro där man genom bilder, text och videos presenterar sig själv. Konsumenter kan numera obehindrat dela varumärkesrelaterat innehåll genom att till exempel visa nya inköp eller andra händelser av sitt liv. LÄS MER

  4. 4. Hållbara leverantörsval med begränsade resurser : En uppsats om snabbväxande mikroföretag inom svensk e-handel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Gustav Malmgren; Jesper Lind; [2021]
    Nyckelord :Leverantörsval; hållbarhet; e-handel; inköp; mikroföretag;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har e-handelns omsättning ökat drastiskt, där coronapandemin kan ses som en bidragande faktor till detta. Utvecklingen har skapat fördelar och möjliggjort för mindre aktörer, så kallade mikroföretag, att ta del av den höga tillväxten. LÄS MER

  5. 5. E-handel eller fysisk butik – vad påverkar konsumenternas val? En studie kring konsumentbeteende

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Sara Löwegren; [2020]
    Nyckelord :pop-up ads; personifierad reklam; sociala medier; e-handel; handel; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att undersöka hur respondenterna från fem strukturerade intervjuer och har förändrat sin syn på konsumentbeteende, som ett resultat av utvecklingen av e-handel, med fokus på detaljhandel och konsumenthandel. Avhandlingen undersöker hur och om den förändrade synen har påverkat e-handeln med kläder och skor. LÄS MER