Sökning: "strukturperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet strukturperspektiv.

  1. 1. Högstadieelevers medskapande kraft : En kvalitativ studie om högstadieelevers formulering av feedback på det pedagogiska ledarskapet i undervisning.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Linde; [2023]
    Nyckelord :Agency; feedback dialogue; junior high school students; co-creation; pedagogical leadership; social constructionism; structure perspective; subjectification.; Aktörskap; feedbackdialog; högstadieelever; medskapande; pedagogiskt ledarskap; social-konstruktionism; strukturperspektiv; subjektifiering.;

    Sammanfattning : Uppsatsen bygger på en kvalitativ studie genomförd med fokusgruppsintervjuer och klassrumsobservationer för att undersöka hur högstadieelever formulerar feedback på det pedagogiska ledarskapet i undervisning. Studiens utgångspunkt är socialkonstruktionistisk och undersöker elever och lärares konstruerande av det pedagogiska ledarskapet och feedback, med fokus på dialogen, utifrån ett aktör-och strukturperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Textanalys av två religionskunskapsläromedel utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Marin Drmac; [2021]
    Nyckelord :Genusperspektiv; läromedel; strukturperspektiv; religion; judendom; kristendom; islam;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to make a text analysis from a gender perspectiveand a comparison between two new religious teaching materials from grade 7-9.The aim was to gain a better understanding of how gender-conscious the teachingmaterials are and whether there are differences and similarities in therepresentation of the sexes. LÄS MER

  3. 3. Hitlers roll i läroböcker : – en textanalys av åtta läroböckers framställning av Hitlers roll i utvecklandet av nazism och Förintelsen utifrån ett aktörs -och strukturperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Samantha Olsson; [2020]
    Nyckelord :Hitler; läromedel; historieundervisning; Förintelsen och nazism;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to investigate the role Hitler played in explanations for the rise of Nazism and the Holocaust. The starting point is textbooks in history for high school from the 1960s to 2014. LÄS MER

  4. 4. Datorspel i historieundervisningen: Upplev historien

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Engqvist; [2020]
    Nyckelord :Aktörsperspektiv; Datorspel i undervisningen; Historieundervisning; Idealistisk historiesyn; Materialistisk historiesyn; Strukturperspektiv;

    Sammanfattning : I dagens Sverige är det hälften av alla ungdomar mellan 9–18 år som spelar datorspel och det är som störst mellan åldrarna 9–12 då 79% uppger att de spelat datorspel. Nya studier har visat att datorspel är ett effektivt sätt att lära sig på men det saknas en bredare och djupare forskning om hur datorspel kan anpassas till undervisning inom historieämnet. LÄS MER

  5. 5. Tillgängliga lärmiljöer och tydliggörande pedagogik för ökad inkludering och delaktighet : - ur ett pedagog- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Susanna Lindström; Malin Liljeqvist; [2019]
    Nyckelord :Specialpedagogik; inkludering; delaktighet; tillgänglighet; lärmiljö och struktur.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger och elever i grundskolan upplever specialpedagogiskt stöd och stimulans, genom användandet av specialpedagogiskt material och gemensamma stödstrukturer, kan bidra till delaktighet, tillgängliga lärmiljöer och därmed inkludering. Vilka möjligheter och vinster liksom hinder och svårigheter upplevs? Semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomfördes med pedagoger och elever, vilka deltagit i ett skolutvecklingsarbete, samt en kompletterande enkät till pedagoger. LÄS MER