Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. VFU-handledares syn på förskollärarstudenters förutsättningar för progression under VFU : En studie av handledares erfarenheter och uppfattningar

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Nelding; [2024]
    Nyckelord :Verksamhetsförlagd utbildning; VFU-handledare; lärarutbildning; lärarstudent Teaching practis; internship supervisor; teacher training; student teacher;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka VFU-handledares syn på förskollärarstudenters förutsättningar till progression under VFU. Studien belyser VFU-handledarnas erfarenheter av och uppfattningar om förutsättningar för studenters progression under VFU:n i allmänhet och under studentens sista VFU-period i synnerhet. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskestudenters erfarenheter av handledning : en kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Charlotte Sjölander; [2022]
    Nyckelord :clinical practice; experience; nursing student; supervision.; erfarenhet; handledning; sjuksköterskestudent; verksamhetsförlagd utbildning.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Varje år examineras det cirka 4300 sjuksköterskor i Sverige. Under deras utbildning varvas teori och praktik för att studenterna efter examen ska kunna utföra omvårdnadsuppgifter med skicklighet och leda omvårdnadsarbetet. LÄS MER

  3. 3. VAD SNURRAR I DITT HUVUD? Att få syn på studenters lärande under handledningssamtal

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Rosa Palmeira; [2021-11-08]
    Nyckelord :handledning; handledningssamtal; frågor; förskolärarprogram; sociokulturellt perspektiv; utbildning; verksamhetsförlagd utbildning; VFU;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att skapa kunskap om hur studentens lärande synliggörs under handledningssamtal. Teori: Studiens teoretiska ram består av ett sociokulturellt perspektiv på lärande och kommunikation. LÄS MER

  4. 4. "Han lät mig tjorva till det, sen pratade vi om det och fixade det tillsammans" : Fyra lärarstudenters upplevelser om vad som bidragit till utveckling under den verskamhetsförlagda utbildningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Anna Nelding; [2021]
    Nyckelord :internship; teacher education; teacher identity; teacher student; läraridentitet; lärarstudent; lärarutbildning; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att beskriva lärarstudenters upplevelser av sin verksamhetsförlagda utbildning (vfu) under lärarutbildningen. Studien belyser studenternas upplevelser om den verksamhetsförlagda utbildningen i allmänhet och av sin utveckling under vfun i synnerhet. LÄS MER

  5. 5. ”Det är ju på det sättet man lär sig” : En studie om sjuksköterskestudenters lärande av handledning under VFU

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mathilda Leth; [2021]
    Nyckelord :Learning; Supervision; Nursing students; The learning triangle; Work-based education; Lärande; Handledning; Sjuksköterskestudenter; The learning triangle; Verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få ökad kunskap kring hur sjuksköterskestudenter upplever att lärandet påverkas av handledning under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen. Detta undersöktes genom tre stycken frågeställningar vilka var: Hur upplever sjuksköterskestudenter att lärandet påverkas av handledningens upplägg under VFU? Vad anser sjuksköterskestudenter att en handledare kan bidra med för att främja deras lärande under VFU? Hur hanterar sjuksköterskestudenter situationen om de upplever att handledningen inte bidrar till ökat lärande under VFU? För att kunna besvara frågeställningarna utgick studien från en kvalitativ ansats där sex stycken semistrukturerade intervjuer genomfördes med sjuksköterskestudenter mellan termin 4 och 6 på sjuksköterskeprogrammet. LÄS MER