Sökning: "student mathematical achievement."

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden student mathematical achievement..

  1. 1. Exploring the STEM Gender Ratio

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Linda Schalling; [2022]
    Nyckelord :gender inequality; STEM; education; tertiary education; gender equality paradox; empowerment; women business and the law; Europe; MENA; Business and Economics;

    Sammanfattning : Abstract: The gender-equality paradox is the phenomenon of finding more developed, egalitarian countries generally experience higher gender equality while, for example, having a relatively low share of female graduates from STEM fields in tertiary education. The presence of the paradox in several developed egalitarian countries indicates that the female share of STEM graduates must be influenced by other than gender inequality. LÄS MER

  2. 2. Investigating the use of Semiconductor Nanowires for Neural Networks

    Master-uppsats, Lunds universitet/Synkrotronljusfysik; Lunds universitet/Fysiska institutionen

    Författare :Alfredo Serafini; [2022]
    Nyckelord :FDTD method and simulation; optical broadcasting neural network; optical communication of nanowires; sub-wavelength absorption.; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : In this work, we intend to employ nanowires for the realisation of an artificial neuron which can be used to design a neural network that will guide the new generation of non-von Neumann architectures such as Neuromorphic Computing. Possible applications are strongly related to Neuromorphic architectures and artificial intelligence, such as high-performance computers, robotics hardware and autonomous drones. LÄS MER

  3. 3. Teacher’s perception of ICT implementation in the mathematical classroom and its impact on student achievement. A survey study with a focus on digital competence.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Tim Gustafsson; [2020-02-26]
    Nyckelord :Mathematics; ICT; Digital Artefacts; Teachers’ perception; student mathematical achievement.;

    Sammanfattning : The following study aspires to identify teachers perception of their use of ICT and their views of its impact on student mathematical achievement. In addition, the study seeks to compare teachers in both North America and Europe how they implement digital artefacts and their perceptions of possible impacts. LÄS MER

  4. 4. Framgångssagor : berättelser om att lyckas i matematik

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tobias Emanuelsson; Petra D'Arcy; [2019]
    Nyckelord :Learning environments; mathematical anxiety; mathematical difficulties; motivation; teacher-student relations; upper secondary school; Gymnasieelever; lärare-elevrelation; lärmiljöer; matematiksvårigheter; matematikängslan; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som påverkar kunskapsutvecklingen och motivationen i matematik hos gymnasieelever i matematiksvårigheter. Forskning som presenteras i denna studie visar att inom motivation finns det flera olika påverkansfaktorer som tillsammans har stor påverkan för en individs lärande. LÄS MER

  5. 5. Tror jag att jag kan det här? : En kvantitativ studie om elevers tilltro till sin egen matematiska förmåga i relation till faktisk prestation i metod-och problemlösningsuppgifter 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sarah Algotsson; [2018]
    Nyckelord :Self-assessment; confidence; self-perception; method ability; problem solving ability; mathematics; accomplishment; self-efficacy; symbolic interactionism; mathematical ability; tasks; Självskattning; tilltro; självuppfattning; metodförmåga; problemlösningsförmåga; matematik; prestation; själveffektivitet; self-efficacy; symbolisk interaktionism; matematisk förmåga; matematikuppgifter;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa forskningsrapport inriktar sig på hur elever uppfattar sin egen matematiska förmåga, vilken grad av tilltro eleverna har till sin förmåga och hur de presterar i matematikämnet med särskilt fokus på metod- och problemlösningsuppgifter. Den litteratur som ligger till grund för studien baseras på vad det innebär att tro på sin egen förmåga, förmågan att kunna värdera sig själv och sin förmåga samt matematikuppgifters betydelse för skapandet av självuppfattning och tilltro till den egna förmågan. LÄS MER