Sökning: "student med hörselskada"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden student med hörselskada.
1. Studie om en förbättrad taluppfattning i klassrum med avseende på barn med cochleaimplantat
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för byggvetenskaper; Lunds universitet/Teknisk akustikSammanfattning : Ett barn med grav hörselskada eller dövhet kan få ett cochleaimplantat inopererat, vilket hjälper barnet att kunna höra. Med ett cochleaimplantat har barnet fortfarande svårt att uppfatta tal, speciellt i en högljudd miljö som ett klassrum. LÄS MER
2. Auditory Steady-State Response (ASSR) – en tillförlitlig mätmetod för att styra tidig intervention av hörselskadade barn?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Denna journalstudie har som mål att utvärdera den nya objektiva mätmetoden Auditory Steady-State Response (ASSR). Den introducerades vid Audiologisk avdelning i Malmö i samband med att neonatal hörselscreening startade i Region Skåne hösten 2005. LÄS MER
3. Muntliga och skriftliga faktaredogörelser och samband med arbetsminne i årskurs 6 och årskurs 8
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syftet med studien var att studera muntliga och skriftliga faktaredogörelser hos normalspråkiga elever i årskurs 6 och 8 och att se om det fanns samband mellan produktmått på faktaredogörelser och arbetsminneskapacitet Dessutom syftade studien till att undersöka samband mellan kvalitets- och kvantitetsmått i de skriftliga faktaredogörelserna genom att låta två lärare göra helhetsbedömningar av redogörelserna. Såvitt författarna vet, har inga tidigare logopediska studier i Sverige undersökt faktaredogörelser på detta sätt. LÄS MER
4. Handledarpedagogiskt förhållningssätt. : En studie av hur studenter med hörselskada i en handledarutbildning stimuleras till att handleda sin omgivning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet; Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Jag avser i den här studien undersöka och diskutera hur man kan stimulera personer med hörselskada att utveckla ett framgångsrikt sätt att kommunicera med sin omgivning. Jag har studerat studenter med hörselskada som i en handledarutbildning använt sig av Berg & Borgs fyrfältsmodell, som beskriver förhållningssättet hos människor med hörselskada i olika kommunikationssituationer med sin omgivning. LÄS MER
5. Att höra till på högskolan: om hörselskadades inställning till högskolestudier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Denna C-uppsats i sociologi handlar om hur studenter som har en hörselskada upplever sina högskolestudier. Andelen hörselskadade elever som går vidare till högskolestudier är markant mindre jämfört med hörande elever. LÄS MER