Sökning: "student participation"

Visar resultat 1 - 5 av 1846 uppsatser innehållade orden student participation.

  1. 1. “Det var ju mycket jag fick ut av det, mycket mer än vad jag trodde”: En tematisk analys av deltagares upplevelser av en transbekräftande intervention

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Alice Eklund; Susanna Nalepa; [2024]
    Nyckelord :Minority stress; transgender; transgender affirming CBT; participant perspective Minoritetsstress; transpersoner; transbekräftande KBT; deltagarperspektiv; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Trans and gender diverse people report significantly poorer health than cisgender people. This could be understood as an effect of minority stress. One way of enhancing their wellbeing is through transgender affirming cognitive-behavioural therapy, and this study investigated participant experiences of such an intervention. LÄS MER

  2. 2. Bakom stängda dörrar - En kvalitativ studie om hur unga institutionsplacerade beskriver sin livssituation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Evelina Axelsson; Claudia Giaretta; [2024]
    Nyckelord :closed residential care; out-of-home care; youth in secure residential care; children and young people s participation; total institutions; slutnen institutionsvård; vård utanför hemmet; ungdomar i sluten instutionsvård; barns och ungas deltagande; totala institutioner; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study has examined how young people in out-of-home care, specifically special youth homes in Sweden (SiS), describe their life situation and their ability to make their voices heard during care. We used a qualitative document analysis approach, collecting 40 stories from young persons in secure residential care from three different sources. LÄS MER

  3. 3. BRI:s dödsfälla - Hotet mot Politisk och Ekonomisk Självständighet i Kenya och Sri Lanka

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Philip Edler; [2024]
    Nyckelord :Chinese Belt and Road Initiative; BRI; Kenya; Sri Lanka; politisk suveränitet; ekonomiska maktbalans; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This study examines the economic and political impact of China's Belt and Road Initiative on Sri Lanka and Kenya with the intention of discussing its implications for the states’ independence and political sovereignty. By applying a realistic international political economy (IPE) with particular emphasis on Robert Gilpin's approach within realist IPE, the study considers connections between economic growth, political sovereignty and strategic engagement within the international arena. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet i fritidsaktiviteter för barn med cerebral pares

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Amanda Andersson; Stina Lago; [2024]
    Nyckelord :Delaktighet i aktivitet; fritidsaktivitet; barn med cerebral pares; föräldraperspektiv; aktivitetsvetenskap; arbetsterapi.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Delaktighet i organiserad fritidsaktivitet är en viktig aspekt av barns fritid då det bidrar till glädje, kompetens, identitet och god folkhälsa. Dock har barn med cerebral pares (CP) mindre möjlighet att vara delaktiga i organiserade fritidsaktiviteter än barn utan funktionsnedsättning. LÄS MER

  5. 5. Hur användandet av samtal och diskussion påverkar mellanstadieelevers förståelse för matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Rasmus Schultz; Lukas Scherp; [2024]
    Nyckelord :conversation; discussion; interaction; leading classroom discussions; learning Strategies; mathematics; mathematics teaching; mathematical concept; middle school; using conversation; vocabulary;

    Sammanfattning : This research overview is an evaluation of knowledge and explores the impact of language linked to mathematics. This particularly in the context of conversations and discussions, on the mathematical understanding of students in the ages between ten to twelve years old. LÄS MER