Sökning: "student-teacher relation"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden student-teacher relation.

  1. 1. VÅLDSPREVENTIVT ARBETE I SKOLAN: SPRÅKETS IMPLIKATIONER I PRAKTIKEN : En kvalitativ studie av skolkuratorers och lärares sätt att prata om våldsprevention

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sara Fränneby; Johanna Klasson; [2023]
    Nyckelord :School; violence; violence prevention; violent attitudes; mental illness; norms; Skola; våld; våldsprevention; våldsamma attityder; psykisk ohälsa; normer;

    Sammanfattning : Våld i olika former beskrivs av många vara ett omfattande och ihållande samhällsproblem, ett som skapar en uppsättning av negativa påföljder; psykiska, fysiska och ekonomiska. Hur våldet ska motarbetas blir därför på grund av dess komplexitet svårt att ge tydliga direktiv på. LÄS MER

  2. 2. "Det är ett samhällsproblem och inte ett skolproblem" : En studie av mellan- och högstadielärares upplevelse av sin roll och ansvar i relation till elevers skolnärvaro

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Christina Skoglund; [2023]
    Nyckelord :school refusal; school avoidance; school attendance; school non-attendance; school absenteeism; teachers; roles; responsibility; systems; salutogenesis; skolfrånvaro; skolnärvaro; lärare; roller; ansvar; system; salutogenes;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks lärares förståelse av fenomenet skolfrånvaro/skolnärvaro utifrån ramsättningarna: roll och ansvar. Då fenomenet är komplext, sammanvävt inom ömsesidiga relationella beroenden mellan elev, lärare, skola, familj, vänner, hälsa, juridik, politik, och så vidare, sker studien genom kvalitativ tematisk analys för att undersöka empirin. LÄS MER

  3. 3. Relationen mellan lärare och elev : Skapandet av ömsesidig autonomi under lektionen

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jonatan Dagnå; Christoffer Ahl; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Studien undersökte vad lärare gör för att skapa en motivationsskapande relation ur ett elevperspektiv. Denna typ av relation definierades utifrån konceptet om en “ömsesidig autonomi” inom teorin “relationship motivation theory” (RMT). LÄS MER

  4. 4. Relationen mellan lärare och elever i förhållande till digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Deanna Koljanin; [2021]
    Nyckelord :digital devices; social science education; student-teacher relationship; digitala verktyg; samhällskunskap; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine whether the relationship between social science teachers and their students are affected by the presence and usage of computers and smartphones in the classroom. Since there are no studies examining this aspect of education prior to this one, the aim is to identify potential aspects that could be interesting for further studies to be able to conclude if the relationship is affected by the digital devices. LÄS MER

  5. 5. Student-lärarrelationen i högre utbildning : En kvalitativ studie ur tidigare studenters perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Harström; [2021]
    Nyckelord :higher education; Leader-Member Exchange Theory; relational pedagogy; student-LMX; student-teacher relationship;

    Sammanfattning : Relationen mellan elev och lärare i grund- och gymnasieskolan och dess betydelse för eleverna är ett stort forskningsområde, motsvarande relation i högre utbildning har dock inte undersökts i samma omfattning och särskilt inte utifrån Leader-Member exchange teorin. Syftet med denna studie var att med hjälp av intervjuer identifiera, belysa och analysera tidigare studenters upplevelser av student-lärarrelationen utifrån LMX-teorin. LÄS MER