Sökning: "studenter ekonomi bidrag"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden studenter ekonomi bidrag.

  1. 1. Redovisningsstudenters etiska ställningstagande och verkligt beteende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Sofie Byatt; Tatiana Uzan; [2024]
    Nyckelord :accounting; students; ethics; ethical stance; actual behavior; redovisning; studenter; etik; etiskt ställningstagande; verkligt beteende;

    Sammanfattning : Syfte: Den här undersökningen är utförd på en svensk högskola och syftar till att studera förhållanden mellan redovisningsstudenters inrapporterade etiska ställningstaganden och deras verkliga beteenden utifrån variablerna könstillhörighet, utbildningsnivå och ålder. Metod: Studien har utförts med en kvantitativ metod, där empiriinsamlingen har skett genom enkäter. LÄS MER

  2. 2. Klimatkompenserat leveransalternativ : En kvantitativ studie om miljöengagemang och dess betydelse vid konsumenters val av och betalningsvilja för ett klimatkompenserat leveransalternativ

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Carlsson; Emma Tegstam; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; environmental commitment; climate-compensated delivery options; willingness to pay; low-cost high-cost model; self-control capacity; eco-debt; moral licensing; attitude and behavior gap.; E-handel; miljöengagemang; klimatkompenserade leveransalternativ; betalningsvilja; lågkostnads- högkostnadsmodell; självkontrollkapacitet; ekoskuld; moral licensing; attityd- och beteendegap.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Som en del av den digitala utvecklingen har e-handeln vuxit med stormsteg de senaste åren. Parallellt med denna utveckling finns det ett växande fokus på miljömässig hållbarhet, vilket gör att e-handeln, ur miljösynpunkt, framstår som negativ. LÄS MER

  3. 3. Digitalisering inom redovisningsbranschen : En kvalitativ studie på små redovisningsbyråer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Metin Mavi; Enis Yilmaz; [2021]
    Nyckelord :Digitalisation; Automatisation; Accounting; The accounting process; New institutional theory; Isomorphism; Digitalisering; Automatisering; Redovisning; Redovisningsprocessen; Nyinstitutionell teori; Isomorfism;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka digitaliseringens institutionalisering i små redovisningsbyråer samt dess påverkan på redovisningsprocessen.  Metod: Vi har genomfört en kvalitativ studie och en deduktiv forskningsansats har använts. LÄS MER

  4. 4. Returbeteende av modevaror i e-handeln : en kvantitativ studie om konsumenters hållbarhetsattityder och företags returpolicys påverkan på returbeteendet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Rebecka Johansson; Sofia Thunberg; Alice Häussler Jansson; [2021]
    Nyckelord :Return behavior; return policies; sustainability; attitude; sustainability attitudes; e-commerce; consumer behavior.; Returbeteende; returpolicys; hållbarhet; attityd; hållbarhetsattityder; e-handel; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Coronapandemins bidrag till en kraftigt ökad e-handel lyfter problemet med de ökade returerna och dess negativa miljöpåverkan. Hållbarhet har blivit en viktig aspekt i dagens samhälle som ökar i popularitet parallellt med e-handelns tillväxt, vilket utifrån ett konsumentperspektiv blir motstridigt. LÄS MER

  5. 5. Från student till fastighetsmäklare : En kvalitativ studie med inblick i rekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Jonatan Hallqvist; Linus Ottosson Hahne; [2020]
    Nyckelord :Rekrytering; rekryteringsprocessen; varumärkesuppfattning; brand image; employer branding; kommunikationsstrategier; kommunikation.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Från student till fastighetsmäklare – En kvalitativ studie med inblick i rekryteringsprocessen    Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi   Författare: Jonatan Hallqvist och Linus Ottosson Hahne    Handledare: Agneta Sundström och Benny Berggren   Datum: Maj 2020   Problematisering och Syfte: Forskningen idag verkar begränsad gällande strategier och kommunikation från fastighetsmäklarföretag mot blivande fastighetsmäklare med syfte att rekrytera. Syftet med studien är därmed att öka förståelsen för hur säljande organisationer använder olika marknadsföringsstrategier med mål att rekrytera studenter samt att förklara deras arbete med varumärkesförmedling. LÄS MER