Sökning: "studenter konsumtion"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden studenter konsumtion.

  1. 1. Studenters bakomliggande faktorer gällande konsumtion av hållbara livsmedel

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Alva Wassholm; Frida Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :Hållbara livsmedel; hållbar utveckling; hållbar konsumtion; bakomliggande faktorer; studenter; Theory of planned behaviour; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det är bevisat att en stor del av hushållens utsläpp är från matkonsumtionen och därmed grundas denna studie i ett samhällsproblem om hur matkonsumtionens skada på planeten kan minskas. Tidigare forskning har genom kvantitativa metoder identifierat motiv till eller från konsumtion av hållbara livsmedel men det saknas forskning för vad som ligger bakom dessa motiv. LÄS MER

  2. 2. Kostvanor hos studenter som studerat på distans under COVID-19 pandemin : Enkätstudie ur ett Kariologiskt perspektiv

    Master-uppsats, Malmö universitet/Odontologiska fakulteten (OD)

    Författare :Tobias Aurelsson; Omar Bitilmal; [2023]
    Nyckelord :COVID-19; Distansstudier; Enkätstudie; Kariologi; Kostvanor.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna enkätstudie var att undersöka om COVID-19 pandemin påverkade kostvanorna hos en grupp studenter på Malmö universitet. Material och metod: En kvantitativ enkätstudie om kostvanor under COVID-19 pandemin utfördes på studenter som studerade på distans på Malmö universitet. LÄS MER

  3. 3. Vitt snus i identitetens ljus : En kvantitativ studie om aspekter som påverkar konsumenters upplevelse av vitt snus

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Freja Frisk; Vendela Jurland; [2023]
    Nyckelord :vitt snus; kontroversiella produkter; gruppidentitet; marknadsföring; design; konsumentkultur;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker konsumenters attityd till vitt tobaksfritt snus. Studien identifierar vilken signifikans marknadsföring, konsumentkultur och produktspecifika attribut har i relation till konsumentens uppfattning av produkten i fråga. LÄS MER

  4. 4. Attityder till sötningsmedel i dryck : En enkätstudie bland studenter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Frida Haegermarck; Gabriella Sjöström; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: Sötningsmedel är ett populär alternativ till socker och ett viktigt verktyg för att minska intaget av tillsatt socker. Tidigare studier av attityd har dock visat en viss skepsis till artificiella sötningsmedel. LÄS MER

  5. 5. “Det är som gjort för att man ska köpa” : En kvalitativ studie som undersöker hur kvinnliga studenter uppfattar att opinionsledare påverkar deras klädkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Vendela Telles; Amanda Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Opinion leaders; Clothing consumption; Second hand clothing; Values; Identity; Opinionsledare; Klädkonsumtion; Secondhandkläder; Värderingar; Identitet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att skapa en djupare förståelse för hur kvinnliga studenter uppfattar att opinionsledare påverkar deras klädkonsumtion. Studien undersöker varför den utvalda målgruppen väljer att avstå från att konsumera secondhandkläder. LÄS MER