Sökning: "studenters kurslitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden studenters kurslitteratur.

  1. 1. Praktiskt taget samma sak : En studie om studenters informationspraktiker i tryckta och digitala bokformat

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Hjertzell; [2022]
    Nyckelord :Informationspraktiker; praktikteori; studenter; informationsanvändning; e-böcker; digitala böcker; tryckta böcker; kurslitteratur;

    Sammanfattning : Students' usage of print versus e-book formats has been a subject of interest for research since the e-book started gaining popularity. These studies tend to emphasise student preferences and the reasons behind them which has led to a fairly well explored subject around the world. LÄS MER

  2. 2. Studenters läspraktik av vetenskapliga artiklar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecka Sverker; [2022]
    Nyckelord :practice; reading experience; scientific articles; scholarly articles; reading comprehension strategy; higher education; action research; theory of practice architecture; läspraktik; läsning; vetenskapliga artiklar; THIEVES; läsförståelsestrategi; workshop; högre utbildning; aktionsforskning; praktikarkitekturteori;

    Sammanfattning : Att läsa på högskola och universitet innebär att på egen hand läsa och förstå kurslitteratur. Det är en grundläggande del av att lära inom högre utbildning. Samtidigt kan det finnas en tystnad kring hur läsningen ska ske och hur den utförs av studenter. LÄS MER

  3. 3. Augmented reality and gamification in higher education : Designing mobile interaction to enhance students’ intrinsic motivation and learning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Vilma Erlandsson; Elsa Ivarson; [2021]
    Nyckelord :augmented reality; gamification; higher education; course literature; concept-driven design research; förstärkt verklighet; spelifiering; högre utbildning; kurslitteratur; konceptdriven designforskning;

    Sammanfattning : The emergence of augmented reality (AR) and gamification in higher education has gained significant relevance by virtue of their demonstrated usefulness in learning spaces. Prior research has examined these technologies separately and shown promising results, but less is known about the impact of combining AR and gamification in higher education. LÄS MER

  4. 4. Hur påverkas effektiviteten av studenters inlärning av läromedlen ljudbok och tryckt bok?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elna Mattsson Johansson; Fanny Curtsson; [2019]
    Nyckelord :Effektivitet; Inlärning; Student; Ljudbok; Tryckt bok; Lärstil;

    Sammanfattning : Ljudboken har under de senaste åren haft en stark framväxt i samhället och blivit ett vanligt bokformat. Kurslitteratur i formatet är något begränsat, men det finns en önskan hos studenter att ha tillgång till kurslitteratur i ljudboksformat. LÄS MER

  5. 5. Hur digitalt format påverkar studenters läsning : Läshastighet och läsupplevelse vid läsning av digital text kontra inskannad text

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sonja Horn; Evelina Olsson; [2019]
    Nyckelord :Digital text; Inskannad text; Kongruent Inkongruent läsning; Läshastighet; Läsupplevelse;

    Sammanfattning : Universitet och högskolor rekommenderar idag stora mängder digital kurslitteratur. Digitalt material kan representeras i olika format, dels som inskannad från bok (inkongruent läsning), där texten inte kan bli manipulerad, samt som digital text (kongruent läsning), där texten är producerad för ett digitalt syfte och kan bli manipulerad till dess föredragna utseende (typsnitt, storlek, etc. LÄS MER