Sökning: "studie om företagare"

Visar resultat 1 - 5 av 209 uppsatser innehållade orden studie om företagare.

  1. 1. Att vara och verka på en plats : en studie om små livsmedelsföretagare i Falköpings kommun

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Kristina Isaksson; [2023]
    Nyckelord :företagande; livsmedelsföretag; nätverk; plats; platsidentitet;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks små livsmedelsföretagare på landsbygden och deras relation till plats och nätverk. Studien utgörs av fyra kvalitativa intervjuer med små livsmedelsföretagare i Falköpings kommun. LÄS MER

  2. 2. Gig:ens nya hybrida byggsten : En studie om hybrida arbetssätt som katalysator för gig-ekonomin inom mediebranschen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Linn Ekberg; Ellen Björklund; [2023]
    Nyckelord :Hybrid work; gig economy; digitalization; freelance; media industry; post pandemic; Hybrida arbetssätt; gig-ekonomi; digitalisering; frilansare; mediebranschen; postpandemin;

    Sammanfattning : Förevarande studie syftar till att undersöka hur de hybrida arbetssätten som uppkommit till följd av pandemin har katalyserat gig-ekonomin inom mediebranschen. Undersökningen har med en deduktiv ansats grundat en hypotes baserat på tidigare forskning inom området. LÄS MER

  3. 3. Vad motiverar olika generationer till att äga företag? : En studie baserad på individer i generationerna Millennials, Generation X och Baby Boomers

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Olivia Nilsson; Mikaela Andersson; [2023]
    Nyckelord :Motivation; intrinsic motivation; extrinsic motivation; the push- and pull-perspective; generations; Motivation; inre motivation; yttre motivation; push- och pull-perspektivet; generationer;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har antalet företagare ökat i Sverige och på dagens arbetsmarknad befinner sig just nu fyra generationer. I denna studie fokuserar vi på de tre generationer som utgör den största delen av arbetsmarknaden; Millennials, Generation X och Baby Boomers. LÄS MER

  4. 4. ”Jag startade inte företag för att bli rik.” : En diskursanalytisk studie om synen på kvinnligt och manligt företagande i den offentliga debatten under perioden 1990–2020.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer

    Författare :Olivia Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Entreprenörskap; kvinnligt och manligt företagande; dagstidningar; genusperspektiv;

    Sammanfattning : Ett viktigt mål för Sveriges näringsliv är att det ska finnas samma möjligheter för kvinnor som män att driva företag, men trots detta finns det tydliga exempel på att kvinnor diskrimineras både på arbetsmarknaden och som företagare. Tidigare forskning konstaterar att företagande har en stark manlig identitet och att det kvinnliga företagandet ifrågasätts än idag. LÄS MER

  5. 5. Landsbygdsföretagen och den gröna omställningen : en studie om företagsutveckling på landsbygden

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Erik Haggarsson Lewis; Manne Rosén; [2023]
    Nyckelord :Entreprenörskap; landsbygdsentreprenörskap; kontext; inbäddning; landsbygdsutveckling; företagsutveckling; Entrepreneurship; rural entrepreneurship; context; embeddedness; rural development; corporate development;

    Sammanfattning : I Piteå står företagare inför stora förändringar. I samband med de omfattande investeringar som görs inom ramen av den gröna omställningen förändras de kontextuella faktorer som är avgörande för ruralt entreprenörskap, med andra ord företag som härstammar från platsen och anammar platsens unika resurser och som inte kan flyttas någon annanstans. LÄS MER