Sökning: "studie- och yrkesvägledning adhd"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden studie- och yrkesvägledning adhd.

  1. 1. Studie- och yrkesvägledning för studenter med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom högre utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Helen Andersson; Caroline Hoversjö; [2022]
    Nyckelord :adhd; autism; individuell vägledning; npf;

    Sammanfattning : Antalet studenter med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf) har ökat de senaste åren. Det innebär att studie- och yrkesvägledare inom universitet och högskolor i allt större utsträckning möter dessa studenter. LÄS MER

  2. 2. Karriärutveckling och skolgång för kvinnor med ADHD : "Inre kaos och osäkerhet på min förmåga då jag alltid strular och aldrig orkar fullfölja något"

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Tina Hellström; [2022]
    Nyckelord :ADHD; education; support; women; study guidance; career; transitions; support; late diagnosis; career development; ADHD; utbildning; stöd; kvinnor; studievägledning; karriär; övergångar; stöd; sen diagnos; karriärutveckling;

    Sammanfattning : En ADHD-diagnos medför svårigheter hos vuxna kvinnor. De går ofta igenom skolan somodiagnostiserade eftersom forskning till övervägande del baseras på hur ADHD-symtomenyttrar sig hos det manliga könet och därför är kvinnornas ADHD svårare att upptäcka. LÄS MER

  3. 3. Supported Education (SEd) - Utbildning med stöd : En kvantitativ studie om individanpassat stöd till att slutföra högre utbildning, främst för personer med psykiska funktionshinder

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Ove Valodius; [2016]
    Nyckelord :Supported Education; Psychiatric disability and education; Psychiatric rehabilitation; Recovery; Supported Education; Psykiskt funktionshinder och utbildning; Psykiatrisk rehabilitering; Återhämtning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka faktorer i psykiatrisk rehabiliteringsteori som var de viktigaste stödjande och hindrande faktorerna för att deltagare i arbetslivsinriktad rehabilitering skulle kunna slutföra gymnasial/eftergymnasial utbildning och få ett arbete på dagens arbetsmarknad. Deltagarna i denna studie kom från fyra verksamheter inom Supported Education (SEd) i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Vägledning på grundskolan och ADHD : Studie- och yrkesvägledares arbete med elever med ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogiska institutionen; Stockholms universitet

    Författare :Kicki Odin; Karin Johansson; [2010]
    Nyckelord :ADHD; careers counselling; compulsory school; ADHD; studie- och yrkesvägledning; grundskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att öka kunskapen kring hur några studie- och yrkesvägledare på grundskolan arbetar med vägledning av elever med ADHD och vilka kompetenser och resurser de kunde tänkas ha för att stötta väl underbyggda studie- och yrkesval. Kvalitativa intervjuer genomfördes och resultatet visar att respondenterna individanpassar vägledningen i hög grad, för elever med ADHD främst genom mer tid, studiebesök, medföljare, visualisering och empowerment. LÄS MER