Sökning: "studie- och yrkesvägledning rektorer"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden studie- och yrkesvägledning rektorer.
1. Organisatorisk och social arbetsmiljö för studie- och yrkesvägledare : - En kvalitativ studie
Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Studiens problemformulering bygger på studie- och yrkesvägledaryrkets avsaknad avformella strukturer gällande utformning av tjänsten samt uppdrags- och arbetsbeskrivning.Problemformuleringen synliggör även skillnaderna mellan formella strukturer och praxisinom vägledningsuppdraget. LÄS MER
2. Studie- och yrkesvägledningsuppdraget : Hela skolans eller ingens ansvar?
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studie- och yrkesvägledning i skolan brukar benämnas både som vid och snäv. Den vida bemärkelsen, som är i fokus i den här studien, innebär all verksamhet som bidrar till att eleverna får kunskap och färdigheter för att kunna göra val, som till exempel att utveckla sin självkännedom, lära sig om mer om arbetslivet och utbildningar eller att göra studiebesök. LÄS MER
3. En långsiktig investering med osäker avkastning : En kvalitativ studie om genusmedveten studie- och yrkesvägledning i låg- och mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Den svenska arbetsmarknaden är starkt könssegregerad vilket bidrar till konsekvenser på individ- och organisationsnivå såväl som samhällsnivå. I skolans uppdrag att arbeta för att elevers studie- och yrkesval inte ska begränsas av könstillhörighet kan studie- och yrkesvägledare med sin kompetens vara en särskild resurs. LÄS MER
4. HUR FUNGERAR DEN GENUSMEDVETNA VÄGLEDNINGEN I GRUNDSKOLAN? : En studie om studie- och yrkesvägledares arbete på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Arbetsmarknaden i Sverige är idag könssegregerad, kvinnor och män arbetar inom olika yrken samt i olika typer av verksamheter. Det har länge funnits ett politiskt mål att bryta de här strukturerna när det gäller arbete och studier. LÄS MER
5. En så kallad SYV-plan : Om organisatoriska förutsättningar för att förankra studie- och yrkesvägledning på grundskolans lågstadium
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning På grund av dagens föränderliga arbetsmarknad är det viktigt att barn bibehåller ett öppet sinne och att processen för att förbereda dem inför framtidsval inleds redan i lågstadieålder. Kontinuerlig studie- och yrkesvägledning är således nödvändig. Studie- och yrkesvägledning är hela skolans ansvar. LÄS MER