Sökning: "studie- och yrkesvägledning"

Visar resultat 46 - 50 av 377 uppsatser innehållade orden studie- och yrkesvägledning.

  1. 46. "Som mentor är jag också en mini-SYV" : En kvalitativ studie av gymnasiementorers syn på uppdraget studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elisabet Rönnkvist; [2022]
    Nyckelord :mentor; snäv bemärkelse; individuell vägledning; ledning; styrning; organisering; samtal; utveckling; yrkes- och högskoleförberedande program;

    Sammanfattning : Vägledning är betydelsefullt enligt litteraturen, dock visar ett antal studier och granskningar på brister i arbetet med studie- och yrkesvägledning inom skolväsendet. Det som främst behöver utvecklas och stärkas är vägledning som hela skolans ansvar; organisering, ledning och styrning. LÄS MER

  2. 47. "Jag vill inte ha en vägledare som sitter på sitt lilla rum" : Rektors ansvar i arbetet med studie- och yrkesvägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Claire Ash; Johanna Björk; [2022]
    Nyckelord :kompetens; ledarskap; rektor; samarbete; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : De allmänna råden för arbete med studie- och yrkesvägledning belyser att rektorer har en stor del av ansvaret för arbetet med studie- och yrkesvägledning i skolan. De har det yttersta ansvaret att se till att elever får sitt behov av vägledning uppfyllt. LÄS MER

  3. 48. Där vägledning och undervisning möts : En kvalitativ studie om vid vägledning och elevers valkompetens i låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Elin Fridh; Emelie Helin; [2022]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledning; undervisning; lågstadiet; mellanstadiet; valkompetens;

    Sammanfattning : Forskning visar att vägledning behöver ske mer systematiskt och under en längre period för att elever ska kunna utveckla valkompetens. Syftet med denna studie är att undersöka lärares och studie- och yrkesvägledares upplevelser av hur vid vägledning integreras i undervisningen i grundskolans lägre årskurser och hur detta kan påverka elevers utvecklande av valkompetens. LÄS MER

  4. 49. Studie- och yrkesvägledarnas arbetemed gymnasievalet under pandemin : En kvalitativ studie med studie- och yrkesvägledare omgymnasievalet under Covid-19- pandemin

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Albina Krasniqi; Melissa Szigeti; [2022]
    Nyckelord :Covid-19-pandemin; gymnasieval; påverkansfaktorer; vägledning; yrkesbeskrivningar;

    Sammanfattning : Covid-19-pandemin orsakade en stor omställning i samhället där även skolväsendet blevpåverkat av dess följder genom bland annat inställd prao, digitala mässor och öppet hus. Vi vill undersöka hur studie- och yrkesvägledare arbetade med att ge grundskoleelevermöjligheten att genomföra ett välgrundat gymnasieval under pandemin. LÄS MER

  5. 50. Skolstress i grundskolan : Studie- och yrkesvägledares arbete och upplevelser kring elevers skolstress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Linnea Carles; Susanne Lindström; [2022]
    Nyckelord :Skolstress; studie- och yrkesvägledare; elevhälsoteam; grundskola; coping;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån studie- och yrkesvägledares upplevelser och erfarenheter utveckla kunskap om elevers skolstress i årskurs 7 – 9. Under rubriken bakgrund gör vi en genomgång av begreppet skolstress samt presenterar underlag till att psykisk ohälsa har ökat bland barn och ungdomar och att de ökade kraven i skolan tillsammans med ett ökat utbildningskrav är en bidragande faktor. LÄS MER