Sökning: "studie-och yrkesvägledning"
Visar resultat 11 - 15 av 377 uppsatser innehållade orden studie-och yrkesvägledning.
11. PSYKISK OHÄLSA OCH VÄGLEDNING I SKOLAN : Studie- och yrkesvägledarens roll inom grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Forskning visar att psykisk ohälsa ökar bland ungdomar. Fastställandet av ökningen är komplicerad, men unga individer i dag står inför stora val och höga krav redan i ung ålder. Skolstressen är ett faktum och en bidragande anledning till ökad psykisk ohälsa. LÄS MER
12. Studie- och yrkesvägledarens arbete med att förebygga könstraditionella gymnasieval
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Forskning visar att normer och strukturer har stor påverkan på könsbundna studie- och yrkesval för elever inför gymnasievalet. Genom en kvalitativ metod har vi intervjuat sju studie- och yrkesvägledare på högstadiet, med syftet att undersöka vilka möjligheter och begränsningar de har i sitt arbete med att förbereda högstadieelever inför gymnasievalet. LÄS MER
13. ”DE HAR JU OCKSÅ ORO KRING DERAS FRAMTID” : Om studie- och yrkesvägledningens möjligheter att bidra till skolans brottsförebyggande arbete i utsatta områden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Kriminalitet sjunker allt lägre ner i åldrarna och idag är det ett aktuellt samhällsproblem med det eskalerande skjutvapenvåldet i Sverige. Skolans brottsförebyggande effekt är sedan tidigare etablerad, men studie- och yrkesvägledningens roll är relativt outforskad. LÄS MER
14. Studie- och yrkesvägledares upplevelser av sina kompetenser och kompetensutveckling : En studie om vägledning med nyanlända elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning är av stor betydelse för nyanlända individer som kommer till Sverige, där de står inför unika utmaningar och behov. Att vägleda nyanlända elever innebär att navigera genom en komplex process som kräver inkludering och kunskap om de lagar och regler som styr deras möjligheter att intergreras i utbildning och arbetsliv. LÄS MER
15. Valkompetens : En kvantitativ studie om lärares arbete med valkompetens för elever inom obligatorisk skola
Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Omval inom och avhopp från gymnasieskolan har ekonomiska konsekvenser för såväl skola som samhället och individen själv. En utvecklad valkompetens från grundskolan ses som ett verktyg för att nå förändring. LÄS MER