Sökning: "studiebesök med elever"

Visar resultat 1 - 5 av 79 uppsatser innehållade orden studiebesök med elever.

  1. 1. Inkludering i religionsundervisning med ett särskilt fokus på klassrum med mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ghoufran Shoker; Sara Al-Khafaji; [2024]
    Nyckelord :Elever; inkludering; klassrum; möjligheter; mångfald; religionsundervisning; skola; utmaningar.;

    Sammanfattning : Inkludering är en process som innebär att man skapar möjligheter för alla elever oavsett deras olika kompetenser. Som lärare bör man ta hänsyn till elevers olikheter och att den religiösa mångfalden i klassrummet ska ses som tillgång till resurser för att vidareutveckla elevernas kunskaper i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. PEDAGOGISKA STRATEGIER FÖR ANDRASPRÅKS-INLÄRNING HOS KORTUTBILDADE ELEVER INOM SFI : Undervisningsmetoder, lättlästa texter och övrig resursanvändning för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ellinor Carlander; [2023]
    Nyckelord :analfabeter; lättläst; svenska som andraspråk; trygg; undervisning;

    Sammanfattning : Kortutbildade vuxna och analfabeter har ofta upplevt många svårigheter. Pedagoger och elever på sfi har svårt för att kommunicera eftersom nyanlända elever knappt talar svenska eller kan läsa och skriva. LÄS MER

  3. 3. ” […] Beror det på att SO-kunskaperna är svaga, eller beror det på att språket är svagt?” : En kvalitativ intervjustudie om SO-undervisning i det flerspråkiga lågstadieklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Albin Ellingsen; Maja Sundqvist; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; samhällsorienterade ämnen; lågstadiet; sociokulturell teori; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lågstadielärare beskriver hur de arbetar inkluderande med de samhällsorienterande ämnena i flerspråkiga klassrum. Vi ville bland annat få en insikt i vilka arbetssätt de intervjuade lärarna använder sig av, samt vilka utmaningar de upplever i sin undervisning och hur dessa utmaningar hanteras. LÄS MER

  4. 4. Möjligheter och utmaningar med användandet av studiebesök som resurs inom religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Theodore Zetterberg; Mathilda Johansson; [2023]
    Nyckelord :Student; excursion; religion; religious education; field trips visits; school; Elever; exkursion; religion; studiebesök; skola;

    Sammanfattning : The following research overview lifts the opportunities and challenges that come with the usage of field trips, in the school subject religion. Using national and international research, we wanted to give an overview of how field trips are used and what they can bring to students regarding knowledge and personal development. LÄS MER

  5. 5. Studie- och yrkesvägledningsuppdraget : Hela skolans eller ingens ansvar?

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ylva Olsdotter Drebold; [2023]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; svårbemästrade problem; läroplansteori;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning i skolan brukar benämnas både som vid och snäv. Den vida bemärkelsen, som är i fokus i den här studien, innebär all verksamhet som bidrar till att eleverna får kunskap och färdigheter för att kunna göra val, som till exempel att utveckla sin självkännedom, lära sig om mer om arbetslivet och utbildningar eller att göra studiebesök. LÄS MER