Sökning: "studiehandledare."

Visar resultat 21 - 25 av 129 uppsatser innehållade ordet studiehandledare..

  1. 21. Skolornas arbete med nyanlända elever i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Almira Harbas; Roia Arwand; [2022]
    Nyckelord :Extra anpassningar; nyanlända elever; specialpedagogisk kompetens; studiehandledning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och bidra med kunskap kring skolornas arbete med nyanlända elever som är i behov av extra stöd. Forskningsfrågorna är: Hur arbetar skolor för att upptäcka och identifiera behov av stöd hos elever som lär sig ett andraspråk? Vilka faktorer anses vara betydande i arbetet med tvåspråkiga elever i behov av extra stöd? De teoretiska utgångspunkterna för studien är systemteori. LÄS MER

  2. 22. Transspråkande och stöttning : En kvalitativ studie som berör fyra grundskollärare och deras syn om flerspråkiga elevers utveckling i samband med transspråkande och stöttning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nora Bejram; Hanna Rebwar; [2022]
    Nyckelord :Transspråkande; stöttning; flerspråkighet; språkutveckling; attityd och sociokulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : Med denna studie har vi undersökt hur läraren kan använda sig av arbetssättet transspråkande, metoden stöttning och hur läraren kan använda sig av stöttning för att tillämpa transspråkande i det svenska klassrummet. Forskningen kring området är baserat på internationell forskning som arbetat med transspråkande. LÄS MER

  3. 23. Engelskundervisning för nyanlända elever i grundskola årskurs 4-6 : En studie om de utmaningar och anpassningar som engelsklärare gör i undervisningen av nyanlända elever i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lames Edrees; Nirouz Abd Talas; [2022]
    Nyckelord :nyanlända elever; digitala verktyg; språkutvecklande undervisning; interkulturellt lärande;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om de utmaningar som engelsklärare möter i undervisning av nyanlända elever och hur de anpassar sin undervisning för att nyanlända elever ska klara godkänt i engelska.Studien utgår från tidigare forskning som har visat att skolan och lärarna inte har tydliga strukturer och regler när det gäller mottagning, undervisning och bedömning av nyanlända elever och till och med att samverkan mellan personalen är dålig, samt att det är svårt för nyanlända elever att inhämta kunskap på ett språk som de inte behärskar. LÄS MER

  4. 24. Språkutvecklande arbetssätt och samhällsorienterade ämnen : En kvalitativ studie av F-3-lärares upplevelse av språkutvecklande arbetssätt och dess betydelse för flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling inom samhällsorienterade ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hällgren Anna; Trife Sofi; [2022]
    Nyckelord :F-3-lärare; språkutvecklande arbetssätt; flerspråkiga; enspråkiga; språk- och kunskapsutveckling; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur F-3-lärare upplever att ett språkutvecklande arbetssätt påverkar flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling inom de samhällsorienterade ämnena. Studiens ansats är kvalitativ och variationsteorin har använts som ett teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 25. Från Språkintroduktion till ett nationellt program : Nyanlända elevers upplevelser av sociala förutsättningar och stöttning i förberedelseundervisning och på nationellt program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Sofia Tayar; [2022]
    Nyckelord :Språkintroduktionsprogrammet; nationellt program på gymnasiet; nyanlända elever; stöttning; inkludering; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Studien handlar om nyanlända elevers upplevelser på Språkintroduktionsprogrammet (Sprint) och på ett nationellt program. Syftet är att förmedla före detta elevers erfarenheter av sociala förutsättningar på Språkintroduktionsprogrammet och på ett nationellt program på gymnasiet. LÄS MER