Sökning: "studiehandledare."
Visar resultat 21 - 25 av 129 uppsatser innehållade ordet studiehandledare..
21. Skolornas arbete med nyanlända elever i behov av stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och bidra med kunskap kring skolornas arbete med nyanlända elever som är i behov av extra stöd. Forskningsfrågorna är: Hur arbetar skolor för att upptäcka och identifiera behov av stöd hos elever som lär sig ett andraspråk? Vilka faktorer anses vara betydande i arbetet med tvåspråkiga elever i behov av extra stöd? De teoretiska utgångspunkterna för studien är systemteori. LÄS MER
22. Transspråkande och stöttning : En kvalitativ studie som berör fyra grundskollärare och deras syn om flerspråkiga elevers utveckling i samband med transspråkande och stöttning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Med denna studie har vi undersökt hur läraren kan använda sig av arbetssättet transspråkande, metoden stöttning och hur läraren kan använda sig av stöttning för att tillämpa transspråkande i det svenska klassrummet. Forskningen kring området är baserat på internationell forskning som arbetat med transspråkande. LÄS MER
23. Engelskundervisning för nyanlända elever i grundskola årskurs 4-6 : En studie om de utmaningar och anpassningar som engelsklärare gör i undervisningen av nyanlända elever i årskurs 4–6.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie handlar om de utmaningar som engelsklärare möter i undervisning av nyanlända elever och hur de anpassar sin undervisning för att nyanlända elever ska klara godkänt i engelska.Studien utgår från tidigare forskning som har visat att skolan och lärarna inte har tydliga strukturer och regler när det gäller mottagning, undervisning och bedömning av nyanlända elever och till och med att samverkan mellan personalen är dålig, samt att det är svårt för nyanlända elever att inhämta kunskap på ett språk som de inte behärskar. LÄS MER
24. Språkutvecklande arbetssätt och samhällsorienterade ämnen : En kvalitativ studie av F-3-lärares upplevelse av språkutvecklande arbetssätt och dess betydelse för flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling inom samhällsorienterade ämnen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur F-3-lärare upplever att ett språkutvecklande arbetssätt påverkar flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling inom de samhällsorienterade ämnena. Studiens ansats är kvalitativ och variationsteorin har använts som ett teoretiskt perspektiv. LÄS MER
25. Från Språkintroduktion till ett nationellt program : Nyanlända elevers upplevelser av sociala förutsättningar och stöttning i förberedelseundervisning och på nationellt program
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Studien handlar om nyanlända elevers upplevelser på Språkintroduktionsprogrammet (Sprint) och på ett nationellt program. Syftet är att förmedla före detta elevers erfarenheter av sociala förutsättningar på Språkintroduktionsprogrammet och på ett nationellt program på gymnasiet. LÄS MER