Sökning: "studiehandledning"

Visar resultat 1 - 5 av 131 uppsatser innehållade ordet studiehandledning.

  1. 1. SKOLFRAMGÅNG FÖR NYANLÄNDA

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hennie Kesak; [2021-02-09]
    Nyckelord :framgångar; gymnasieskola; hinder; identitet; interkulturalitet; interaktionism; modersmål; nyanlända; samverkan; studiehandledning;

    Sammanfattning : Syfte:Studien syftar till att upptäcka, beskriva och analysera interaktiva mönster i mellanmänskliga möten i gymnasieskolkontext som påverkar lärarnas arbetssituation och förutsättningar för att skapa undervisning som främjar nyanländas integration och framgång i det svenska skolsystemet; framgångar och hinder i skolans organisering av arbetet med nyanlända elever; nyanlända elevernas identitetsskapande och återskapande under pedagogiska aktiviteter i skolan samt dessa processers betydelse för integration i samhället.Teori:Studien utgår från ett interaktionistiskt och interkulturellt perspektiv, samt har inslag av etnometodologi och socialkonstruktionism. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa nyanlända högstadieelever : En studie om hur en SO-lärare arbetar språk- och kunskapsutvecklande utifrån kooperativt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Mariangela Dello Iacovo; [2021]
    Nyckelord :arbete i grupp; förberedelseklass; interaktion; kooperativt lärande; nyanlända elever; sociokulturellt perspektiv; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; stöttning; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla förståelse för hur en lärare som undervisar nyanlända högstadieelever arbetar med deras språk- och kunskapsutveckling genom att använda kooperativt lärande som arbetssätt i ämnesundervisningen.  Undersökningen bygger på två kvalitativa insamlingsmetoder, nämligen klassrumsobservationer och intervjuer med elever som används som ett komplement till observationerna. LÄS MER

  3. 3. Språkets betydelse i matematikundervisningen för andraspråkselever

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maryam Meho; [2020-02-26]
    Nyckelord :matematik; andraspråkselever; språk- och kunskapsutveckling; språkutvecklande arbetssätt; problemlösning och klassrumsinteraktion;

    Sammanfattning : Denna studie omfattar hur lärare arbetar språkutvecklande med andraspråkselever inommatematik. Tidigare forskning har visat att det å ena sidan finns fördelar med en tvåspråkig matematikundervisning där eleverna får möjligheten att använda sig av sitt modersmål, å andrakan det vara en påverkande faktor som bromsar andraspråkselevers matematikutveckling. LÄS MER

  4. 4. Studiehandledning som insats för nyanlända elever En intervjustudie om några pedagogers och studiehandledares upplevelse av studiehandledning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Engström; Mimmi Olinder; [2020-01-16]
    Nyckelord :Studiehandledning; nyanlända; samverkan; utformning; stödinsats; organisation;

    Sammanfattning : Syfte: studiens syfte är att undersöka hur studiehandledning som insats för nyanlända elever ser ut på fyra högstadieskolor, enligt några pedagoger och studiehandledare som arbetar på skolorna.Teori: studiehandledning på modersmålet är en viktig insats för nyanlända elever i den ordinarie undervisningen, speciellt för högstadieelever. LÄS MER

  5. 5. STUDIEHANDLEDNINGENS ROLL I UNDERVISNINGEN Ett stöd på modersmålet för nyanlända elever i högstadiet åk 7-9

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Thao Truong; [2020-01-07]
    Nyckelord :studiehandledning på modersmål; studiehandledare; nyanlända elever; flerspråkighet;

    Sammanfattning : SyfteStudien handlar om på vilket sätt studiehandledningen utgör ett stöd i nyanländahögstadieelevers språk- och kunskapsutveckling. Jag har följande frågeställningar:+ På vilket sätt utgör studiehandledningen ett stöd i nyanlända högstadieeleversspråk- och kunskapsutveckling?+ Vad har studiehandledningen för betydelse ur studiehandledarens perspektivoch ur ämneslärarens perspektiv. LÄS MER