Sökning: "studiehandledningens roll"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden studiehandledningens roll.

  1. 1. STUDIEHANDLEDNINGENS ROLL I UNDERVISNINGEN Ett stöd på modersmålet för nyanlända elever i högstadiet åk 7-9

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Thao Truong; [2020-01-07]
    Nyckelord :studiehandledning på modersmål; studiehandledare; nyanlända elever; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Syfte Studien handlar om på vilket sätt studiehandledningen utgör ett stöd i nyanlända högstadieelevers språk- och kunskapsutveckling. Jag har följande frågeställningar: + På vilket sätt utgör studiehandledningen ett stöd i nyanlända högstadieelevers språk- och kunskapsutveckling? + Vad har studiehandledningen för betydelse ur studiehandledarens perspektiv och ur ämneslärarens perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Studiehandledning på modersmålet : Ett sätt för att främja flerspråkiga elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Siham Al Issa; Roula Youssef; [2020]
    Nyckelord :Nyckelord: Flerspråkiga elever; Studiehandledning på modersmål; studiehandledare; samarbete; självkänsla; språk-och kunskapsutveckling.;

    Sammanfattning : Abstract Denna studie belyser på studiehandledningens på modersmålet roll som ges till flerspråkigaelever som inte uppfyller skolkrav på samma nivå som svensktalande elever. Anledningen tilldetta är att elever med utländsk bakgrund inte kan det svenska språket. Detta kan på siktkomma att påverka deras akademiska studier och prestationer. LÄS MER

  3. 3. ”Plötsligt står dom där i dörren” - Lärare och studiehandledares syn på studiehandledningens roll och funktion för SO-undervisning i F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Roos; Elly Alderbrant; [2018]
    Nyckelord :grundskola; handledning; inkludering; lärare; so-undervisning; so-ämnen; studiehandledning;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår från tre problemformuleringar och syftar till att ta reda på hur lärare och studiehandledare ser på studiehandledningens betydelse, vilka förväntningar de har på handledningen och hur samarbete samt ansvarsfördelning ser ut inom studiehandledning. Vi vill särskilt undersöka vilken betydelse handledningen har för SO-ämnena i F-3. LÄS MER

  4. 4. Studiehandledning på förstaspråk: ett stöd för flerspråkiga elever

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Arij Abdul Rahman; [2016]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Studiehandledning; Modersmål; Förstaspråk; Arij; Abdul Rahman; Språkutveckling; Kunskapsutveckling; Socialt samspel; Lärarutbildning; Examensarbete;

    Sammanfattning : Dagens skola möter en stor del elever med utländsk bakgrund som sedan tidigare har med sig annat språk, andra erfarenheter och andra kunskaper än vad övriga eleverna har när de kommer in i den svenska skolan. En del av de här eleverna klarar inte skolans mål och uppnår inte kunskapskraven som ska uppnås i kunskapsmålen enligt läroplanen. LÄS MER

  5. 5. Tutoring in mother tongue; a tool for learning when the new language is not sufficient

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Amalia Cheikh El Haddadin; [2013]
    Nyckelord :studiehandledning; modersmål; tvåspråkig undervisning;

    Sammanfattning : Många elever i Malmö har idag invandrarbakgrund, och svenskan är därmed ett nytt språk för dem. Här, mer än på andra skolor, är språket grunden för att bredda och fördjupa sina kunskaper. LÄS MER