Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Informella studiemiljöer i atrium : Integrering och rumslig utformning i universitetsbyggnader

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Arkitektur och vatten

    Författare :Clara Jonsson Edfast; [2024]
    Nyckelord :informellt lärande; lärandemiljö; studiemiljö; rumsliga kvalitéer; utformning av universitetsmiljöer; atrium;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Inom högskola och universitet har det på senaste tid skett en förändring där nya former av lärandemiljöer har tagit plats och synen på lärande har vidgats. Ett allt större fokus riktas idag till den informella lärandemiljön, studenternas studiemiljö och lärandet som sker på egen hand. LÄS MER

  2. 2. Att integreras är en utmaning : En hermeneutisk studie om utländska studenters upplevelse av integrationsprocessen i en svensk universitetsmiljö

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Nivin Soukhta; Jonna Grindebäck; [2023]
    Nyckelord :Kasam; integration; universitet; hermeneutik; student; kultur; utanförskap; upplevelser; studiemiljö;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om utländska studenter från Mellanösterns upplevelser i sin integrationsprocess på ett svenskt universitet. Syftet med studien är att öka medvetenheten kring de svårigheter som de utländska studenterna möter i sin vardag när de studerar i ett annat land än sitt eget, för att kunna hjälpa dem till en bättre integration. LÄS MER

  3. 3. Den livslånga lusten att läsa : En kvalitativ studie av klasslärares uppfattningar om vilka faktorer som påverkar elevers motivation till att läsa och deras arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Caroline Olsson; [2023]
    Nyckelord :Reading; motivation; the sociocultural perspective; self-efficacy; phenomenography; Läsning; motivation; det sociokulturella perspektivet; självförmåga; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka klasslärares uppfattningar om vilka faktorer som påverkar elevers motivation till att läsa, med fokus på hur de arbetar med motivation till att läsa. Syftet besvaras genom kvalitativa intervjuer av semistrukturerad karaktär med åtta klasslärare. LÄS MER

  4. 4. Pandemins påverkan på psykosociala och sociala aspekter av psykisk hälsa hos studenter på Karlstads universitet. : En studie om Pandemins påverkan på psykosociala och sociala aspekter av psykisk hälsa hos studenter på Karlstads universitet.

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Dunya Elia; [2023]
    Nyckelord :University students; Covid-19 pandemic; Mental health and everyday life; Self-directed learning; Karlstad University.; universitetsstudenter; Covid 19- pandemin; Psykisk hälsa och vardagliga liv; eget lärande; Karlstads universitet;

    Sammanfattning : During the Covid-19 pandemic, the well-being of university students has become an important issue to investigate and understand. The pandemic has had a significant impact on students' lives and study experiences. LÄS MER

  5. 5. Det inkluderande klassrummet : Hur lärare använder inkludering av elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Marlene Sebelius; Marie Ekström; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; inclusion strategies; individual focus; participation; school organization; study environment; Delaktighet; individfokus; inkludering; inkluderingstrategier; skolorganisation; studiemiljö;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilken inkluderingsstrategi lärare använder sig av i matematikundervisningen. Studien lyfter fram viktiga faktorer kring inkluderingstrategier som berörs ute i skolverksamheterna. LÄS MER