Sökning: "studierelaterad stress"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden studierelaterad stress.
1. Coping genom studentlivet: Strategier för att hantera studierelaterad stress.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Universitetsstudenter upplever stress i relation till studierna. Negativ stress kan påverka en individs hälsa. Därför är det av vikt att använda copingstrategier för att hantera stress. LÄS MER
2. Universitetsstudenters upplevelser och copingsstrategier av studierelaterad stress
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Studierelaterad stress är vanligt förekommande för många universitetsstudenter och för att hantera denna stress är effektiva copingstrategier fundamentalt. Syftet med studien var att undersöka studierelaterad stress och vilka copingstrategier universitetsstudenter använder sig av. LÄS MER
3. Skolans främjande och förebyggande arbete kring studierelaterad stress bland gymnasieelever : En intervjustudie med personal ur elevhälsan
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Svensk skola och elevhälsa har ett gemensamt uppdrag att bidra till en skolmiljö som främjar lärande, utveckling och hälsa. Upplevelsen av höga skolkrav i kombination med den negativa utvecklingen av ungas psykiska ohälsa riskerar äventyra ungas möjligheter att fullfölja sina gymnasiestudier. LÄS MER
4. Universitetsstudenters copingstrategier vid studierelaterad stress
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Många universitetsstudenter upplever studierelaterad stress och copingstrategier är avgörande för hanteringen av denna stress. Studiens syfte var att undersöka studierelaterad stress och copingstrategier hos universitetsstudenter. LÄS MER
5. Balansgång i studiemiljön : En kvalitativ studie om studenters uppfattningar om studiemiljöns betydelse för hälsa och studiemotivation
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Utbildning är en grundläggande rättighet och alla har rätt till en hälsofrämjande studietid. Högskolor och universitet kan arbeta hälsofrämjande genom att stärka studenters välbefinnande och tilltro till sin egen förmåga, men detta kräver både fysiska och psykosociala förutsättningar i studiemiljön. LÄS MER