Sökning: "studieresultat i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 130 uppsatser innehållade orden studieresultat i skolan.

  1. 1. Effekter av digitala verktyg i matematikundervisningen : En litteraturstudie om vilken effekt digitala verktyg i matematikundervisningen har på lärare och elevers inställning, elevers lärande samt klassrumsklimatet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Oskar Karlsson; Simon Ferman; Johan Petersson; [2024]
    Nyckelord :digitala verktyg; matematikundervisning; klassrumsklimat; inställning; lärande; effekter;

    Sammanfattning : Till följd av den allt mer förekommande användningen av digitala verktyg i samhället, har skolan anpassat sig därefter. År 2017 fattades ett regeringsbeslut (U2017/04119/S, s.3) om att den svenska skolan ska värna om att utveckla en högt belägen digital färdighet för alla som är verksamma i skolans dagliga praktik. LÄS MER

  2. 2. Covid-19: Studiemotivator för vissa, distraktion för andra? : En kartläggning av vilka faktorer som gör att en skola hade en bättre eller sämre utveckling under covid-19 pandemin i form av elever som tog examen i utsatt tid för yrkesprogrmen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Gustav Lindén; [2024]
    Nyckelord :Covid-19; distansundervisning; gymnasium; avhopp; examen;

    Sammanfattning : Den här studien är ämnad att kartlägga vilka faktorer som associeras med att en skolahanterade distansundervisningen bättre eller sämre baserat på den andel elever somklarade av skolan på utsatt tid. Studien gjordes genom att undersöka vilka faktorer somskulle kunna tänkas associeras med ett bättre eller sämre studieresultat och utifråndessa göra hypoteser om vad som kommer göra att en skolla associeras med ett bättreeller sämre studieresultat. LÄS MER

  3. 3. En armé av läraravlastande tjänster! : Effekten av heltidsmentorer på studieresultat i årskurs 9

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Joy Hallin; [2023]
    Nyckelord :Full-time mentor; teacher relief position; study results; socio-economic background; analysis of variance; primary school; Heltidsmentor; läraravlastande tjänst; studieresultat; socioekonomisk bakgrund; variansanalys; grundskola;

    Sammanfattning : I takt med lärarbristen har det samtidigt väckts ett intresse för nya typer av läraravlastande yrkeskategorier i svenska grundskolan. Det finns en bred variation på benämningar och uppgifter för denna yrkesgrupp och Heltidsmentorer är en av de tjänster som ingår i denna nya yrkeskategori. LÄS MER

  4. 4. Modelling Factors Affecting Academic Performance in Swedish Schools with Multiple Linear Regression

    Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Johanna Breivold; [2023]
    Nyckelord :Academic performance; average qualification point; foreign background; educational level; teacher s degree; students per teacher; staffing ratio; organizer; multiple linear regression; Studieresultat; genomsnittligt meritvärde; utländsk bakgrund; utbildningsnivå; lärarexamen; lärartäthet; huvudman; multipel linjär regression;

    Sammanfattning : This bachelor thesis examines factors affecting the academic performance in Swedish schools. Specifically, the average qualification point among ninth grade students in schools in Stockholm municipality during the academic year 2021-2022 are studied. LÄS MER

  5. 5. Testbaserat lärande som metod för att utveckla ordförrådet hos elever med och utan språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Aron Ihse Trägårdh; [2022]
    Nyckelord :ordförråd; språkstörning; testbaserat lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Elever kommer till skolan med stora skillnader i ordförråd. Detta får konsekvenser för elevernas språkförståelse och studieresultat. Kunskapsöversikten undersöker vilka effekter testbaserat lärande har på elevers ordförråd och ifall metoden har särskilda effekter på elever med språkstörning. LÄS MER