Sökning: "studieteknik matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden studieteknik matematik.

  1. 1. Digitala distraktioner : Metoder för minimering av negativ påverkan av digitala enheter på gymnasieelevernastime-on-task under självstudier i studieförberedande program.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Etienne Stefansson; [2023]
    Nyckelord :digitization in school; self-studying; study-techniques; approaches to learning; smartphones in school; digitalisering i skolan; självstudier; studieteknik; approaches to learning; smartphones i skolan;

    Sammanfattning : Till följd av den enorma digitalisering av både samhälle och skolväsendet som skett sedan 90-talet är det allt större konkurrens om individens uppmärksamhet och impulskontroll. En till synes ökande trend i bristande koncentrationsförmåga uppmärksammas nu inom utbildnings-väsende och forskning. LÄS MER

  2. 2. Himmelska barn-himmel eller helvete i skolan : Några särbegåvade vuxnas upplevelser av den undervisningssituation de hade på lektionstid i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carina Wennberg; Mervi Eklund; [2020]
    Nyckelord :differentierad undervisning; matematik; studieteknik; särbegåvning; underprestera; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka några särbegåvade vuxna personers upplevelser av den undervisningssituation de hade på lektionstid i grundskolan, med fokus på lärande och matematik. Vi har även undersökt vilka idéer några särbegåvade har kring hur undervisning kan utformas för att förhindra att problem i lärandet uppstår och en bättre kunskapsutveckling ska möjliggöras. LÄS MER

  3. 3. Kommunikationens roll i det matematiska klassrummet för elever med blindhet utifrån ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carina Bigelius; [2017]
    Nyckelord :Blindhet; delaktighet; kommunikation; kommunikativ undervisning; matematik;

    Sammanfattning : I dagens matematikundervisning ska eleverna utveckla olika förmågor, varav många är kommunikativa. Detta ska enligt styrdokumenten genomföras i en skola som tar hänsyn till elevers olika behov med en strävan att uppväga skillnader av elevernas olika förutsättningar. LÄS MER

  4. 4. Den nya världen : En explorativ studie om elevers och lärares uppfattningar om virtuell undervisningsteknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Afshin Shanazari; Magnus Berglund; [2016]
    Nyckelord :Virtual education; flipped classroom.; Virtuell undervisning; flippat klassrum.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka svenska skolelevers och lärares uppfattningar om virtuell undervisningsteknik. Hur upplever elever det flippade klassrummet? Vad anser elever att de lär sig med hjälp av flippat klassrum i jämförelse med traditionell undervisning? Vad anser lärare och vad vill de åstadkomma med virtuell studieteknik? Metod Kvalitativa och strukturerade intervjuer genomfördes på två skolor i Stockholm. LÄS MER

  5. 5. Yrkeselevers motivation till ämnet matematik på gymnasienivå : Finns det skillnader mellan olika yrkesprogram?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Nils-Erik Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Matematik; motivation; gruppintervjuer; yrkesprogram.;

    Sammanfattning : Yrkesprogram är den del av gymnasiet som uppvisar störst andel elever med det underkända betyget F i matematik. Men även mellan de olika yrkesprogrammen finns det skillnader. Syftet med denna undersökning är att få en förståelse för elevers motivation för ämnet matematik inom yrkesprogrammen. LÄS MER