Sökning: "studieteknik"

Visar resultat 21 - 25 av 83 uppsatser innehållade ordet studieteknik.

  1. 21. Inlärningsstrategier på SFI : En intervjustudie med fokus på lärares arbete med strategier som främjar elevernas förmåga att förstå det språk de möter.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Camilla Nordgren; [2019]
    Nyckelord :Inlärningsstrategier; SFI; vuxenundervisning; lässtrategier; andraspråksundervisning; studieteknik; lärandestrategier; läsförståelse;

    Sammanfattning : The present study aimed to investigate how teachers at SFI practice the instruction of learning strategies, and under what preconditions this subject is undertaken. The method used is qualitative and data has been collected through interviews of three teachers with experience of teaching at SFI. LÄS MER

  2. 22. Formativ bedömning och IKT  ur ett elevperspektiv.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Mattias Berggren; [2019]
    Nyckelord :Kunskapsbedömning; Gymnasieelever; Informationsteknik; Sociala Nätverk;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag genom en kvalitativ analys av intervjuer utifrån en aktör, nätverksteori undersökt hur elever uppfattar den formativa bedömningen och IKT (informations- och kommunikationsteknik) på en gymnasieskola. Tidigare forskning inom formativ bedömning fokuserar främst på feedback. LÄS MER

  3. 23. Studenters upplevelse av stress : En intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Vahanyan Lilit; [2019]
    Nyckelord :stress; coping; locus of control; students;

    Sammanfattning : Den tillgängliga forskningen visar att förekomsten av stress och stressrelaterad ohälsa ökar bland högskolestudenter och påverkar deras studieprestation negativt. Syftet med denna studie var att öka förståelse för studierelaterad stress genom att lyssna på och analysera studenters subjektiva upplevelser och tankar kring studierelaterad stress samt hur de beskriver att de påverkas av och hanterar denna stress. LÄS MER

  4. 24. Deltagares och lärares syn på SFI : Förhållningssätt till undervisningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tommy Josefsson; [2019]
    Nyckelord :Kulturella värderingar; SFI klassrummet; muntlig språkkompetens;

    Sammanfattning : Studien undersöker deltagares och lärares förhållningssätt till SFI-undervisningen dels avseende kunskapssyn och lärande, dels relationer och kommunikation i klassrummet. Tio deltagare och tio lärare gav genom kvalitativa intervjuer ca 350 kommentarer kring SFI-undervisningen, vilka klassificeras utifrån kunskapssyn, lärande, relation och kommunikation. LÄS MER

  5. 25. ”Fan, jag kommer få F!” : Provångest i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anders Fors; Ismet Aslan; [2019]
    Nyckelord :prov; provsituation; prestation; reaktion; stress.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att öka förståelsen för i vilka situationer elever på gymnasiet kan uppleva provångest och på vilka sätt provångest kan ta sig i uttryck. För att undersöka detta har semistrukturerade intervjuer genomförts med 12 gymnasieelever. LÄS MER