Sökning: "studieupplevelse"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet studieupplevelse.

  1. 1. ”Jag gjorde det inte för att jag tyckte det var roligt utan jag gjorde det bara för att jag quote on quote var tvingad” : En intervjustudie kring klassbakgrund och motivation i relation till universitetsstudier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jonas Zouari; Stefania Mendoza Ruiz; [2024]
    Nyckelord :Klassbakgrund; motivation; universitetsutbildning;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskar studenters perspektiv gällande deras beslutsprocesser, ambitioner och utbildningsupplevelser i förhållande till deras klassbakgrund och motivation. Studiens syfte är att utöka förståelsen för universitetsstudenters erfarenheter och tankesätt i samband med deras beslut att delta i högre utbildning, samt i valet av specifika studieområden och deras mål med sin akademiska utbildning. LÄS MER

  2. 2. Pandemins påverkan på psykosociala och sociala aspekter av psykisk hälsa hos studenter på Karlstads universitet. : En studie om Pandemins påverkan på psykosociala och sociala aspekter av psykisk hälsa hos studenter på Karlstads universitet.

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Dunya Elia; [2023]
    Nyckelord :University students; Covid-19 pandemic; Mental health and everyday life; Self-directed learning; Karlstad University.; universitetsstudenter; Covid 19- pandemin; Psykisk hälsa och vardagliga liv; eget lärande; Karlstads universitet;

    Sammanfattning : During the Covid-19 pandemic, the well-being of university students has become an important issue to investigate and understand. The pandemic has had a significant impact on students' lives and study experiences. LÄS MER

  3. 3. Förbättringsförslag för digitala lärplattformar i högre utbildning - en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Tim Slutbäck; Martin Nyman; [2023]
    Nyckelord :Structure; design; studies; user experience UX ; user interface UI ; student experience; Struktur; design; studier; user experience UX ; user interface UI ; studieupplevelse;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar problemet med ojämn struktur och design hos lärplattformar, brist på struktur kan innebära svårigheter med att hitta information vilket kan ha negativ påverkan på studenters upplevelser. Därför blev forskningsfrågan: hur kan strukturen och designen på lärplattformar förbättras för att öka studenternas studieupplevelse? Syftet med studien är att belysa de problem och frustrationer som kan uppstå när universiteten använder sig av allt fler digitala verktyg samt sammanställa förbättringsförslag för framtida kurshemsidor. LÄS MER

  4. 4. Studieupplevelsen under Covid-19 pandemin : En intervjustudie med studenter av distansutbildning under covid-19 pandemin.

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Shire Ahmed; Basel El-Henaidy; [2022]
    Nyckelord :covid; covid-19; pandemic; restrictions; distance education; schooling; students; lessons; study experience; study life; study health.; covid; covid-19; pandemi; restriktioner; distansutbildning; skolgång; elever; lärdomar; studieupplevelse; studieliv; studiehälsa.;

    Sammanfattning : Som en konsekvens av covid-19 pandemin publicerade Folkhälsomyndigheten, den 15 mars 2020, rekommendationer som uppmanades samtliga utbildningssäten i Sverige att övergå till distansutbildning för att förhindra spridningen av viruset. Eftersom utbildning är en av flera grundförutsättningar inom samhällsutvecklingen, blir en hållbar etablering av digitala verktyg inom utbildningen en avgörande faktor under en global pandemi. LÄS MER

  5. 5. Effekter av spelifiering : På lärplattformen PING PONG

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sankhero Odisho; Kevin Rylander Nordberg; [2017]
    Nyckelord :gamification; learning management system; PING PONG; education; experience; positive emotions; increased motivation; boosted self-esteem; increased community; negative emotions; stress; performance anxiety; spelifiering; lärplattform; PING PONG; utbildning; upplevelse; positiva känslor; ökad motivation; förbättrat självförtroende; ökad gemenskap; negativa känslor; stress; prestationsångest;

    Sammanfattning : Spelifiering definieras som användningen av speldesignelement inom icke-spelsammanhang. Detta är ett koncept vars popularitet har ökat och fortsätter att öka. På senare år har spelifiering tillämpats inom utbildning men även andra områden som: marknadsföring, politik och interaktiva system. LÄS MER