Sökning: "studieväg 1"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden studieväg 1.

  1. 1. Vuxna SFI-elevers möte med läsfrämjande arbete och nöjesläsning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Janina Huss; [2023]
    Nyckelord :nöjesläsning; sfi; svenska för invandrare; läsmotivation; litteracitet; lässtimulans; läsfrämjande; studieväg 1; vuxn;

    Sammanfattning : This thesis investigates through qualitiative interviews whether six adult female learners of Swedish as a second language, with a short study background from their home countries, have developed pleasure reading habits in Swedish during their studies at SFI (Swedish For Immigrants). Another aspect that is explored is the school’s, and school library’s work with the promotion of literature and pleasure reading. LÄS MER

  2. 2. ”Jag är som blind när jag inte kan läsa och skriva...”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Saja Al-Ghawaleb; [2023]
    Nyckelord :Alfabetisering; fenomenografi; grundläggande litteracitetsutveckling; illitterat; litteracitet; litterat; läs- och skrivförmåga; SFI; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med mitt examensarbete är att undersöka några elevers uppfattningar om sin språkutveckling. Studien har ett fokus på den enskilde individen och hur den uppfattar sin språkutveckling och sin förmåga att delta i samhället på olika sätt under tiden eleven läser SFI-studier på studieväg 1. LÄS MER

  3. 3. Att göra det ena eller det andra? : En kvalitativ undersökning av SFI-lärares läs- och skrivutvecklande arbetssätt på studieväg 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mohamad Mohamadali; [2022]
    Nyckelord :SFI; learning methods; writing development; reading development; literacy teaching; literacy; adult education;

    Sammanfattning : The aim of the study is to examine the teachers’ working methods for reading and writing development among adult learners who are at the beginning of their literacy development, as the methods for reading and writing development can vary depending on research, activities and teachers. Semi-structured interviews and observations are used to answer the research questions, and the data that emerges is processed with a thematic analysis method. LÄS MER

  4. 4. Att läsa för målen och för att klara livet : Lärarperspektiv på litteracitetsundervisning på SFI studieväg 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Koko Molander; [2022]
    Nyckelord :litteracitetspraktiker; grundläggande läs- och skrivinlärning; vuxenutbildning; stöttning;

    Sammanfattning : Att utveckla sitt skriftspråk som vuxen och på ett andraspråk är en komplex situation som kräver mycket av den studerande, men också av läraren. Syftet med denna studie är att undersöka hur litteracitetsundervisning på Kommunal vuxenutbildning i svenska som andraspråk (SFI) inom den senare delen av studieväg 1 organiseras och kan förstås utifrån ett utvidgat perspektiv på litteracitet. LÄS MER

  5. 5. Att skapa betydelse med vardagens texter. Betydelseskapande resurser hos kvinnor med kort studiebakgrund och inom sfi-utbildningen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Mimmi Rombach; [2021-05-24]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; sfi; grundläggande litteracitet; affordanser; multimodalitet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om kortutbildade vuxna utan grundläggande litteracitet och hur de interagerar med och skapar mening av vardagens texter. I arbetet benämns de verktyg med vilka individerna skapar förståelse för resurser och delas efter resursmodellen (Franker 2016) in i språkliga, litteracitetsanknutna och sociokulturella resurser. LÄS MER