Sökning: "stukat"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet stukat.

  1. 1. Skolverkets bedömningsstöd - Vad händer sedan?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lise-Lotte Åstrand; Marie-Louise Karlberg; Maria Ekelin; [2022-10-14]
    Nyckelord :screening; bedömning; läsinlärning; tidig upptäckt; tidig insats;

    Sammanfattning : Skolverket gav 2016 ut det nya bedömningsstödet för svenska, svenska som andraspråk och matematik i årskurs 1-3 och beslut togs att bedömningsstödet skulle vara obligatoriskt för årskurs 1 (Utbildningsutskottets betänkande 2015/16: UbU4). Kritik kring bedömningsstödet har framförts då det gäller brist på tydlighet för den fortsatta läsundervisningen samt att bedömningsstödet riskerar att inte identifiera alla elever som är i behov av tidiga insatser (Dyslexiföreningen, 1/2019). LÄS MER

  2. 2. KUNSKAPER OM NEUROPSYKIATRISKA FUNKTIONSNEDSÄTTNINGAR (NPF)

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Mikael Engdahl; [2020-06-01]
    Nyckelord :NPF; kunskap; kompetens;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är undersöka och därigenom ge en så bra bild som möjligt över hur mycket kunskap lärare i Borås stad har när det gäller NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). Syftet är vidare att ta reda på om de kan anpassa och inkludera på ett sätt som krävs av styrdokumenten med hjälp av den kunskap de har eller kan få med stöd av kompetent elevhälsa. LÄS MER

  3. 3. Att vara med. En studie om 3 förskollärares tankar om språkets och musikens betydelse för arbetet med inkludering och delaktighet i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Aparna Andersson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Språk, musik, delaktighet, inkludering Abstrakt Syfte Syftet med min studie är att genom intervjuer med tre erfarna förskollärare undersöka hur de använder språk och musik i verksamheten på förskolan, och om det kan kopplas till arbetet med delaktighet och inkludering. Teori Det sociokulturella perspektivet är min teoretiska referensram. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta med Lågaffektivt bemötande inom skola, förskola och funktionsstöd En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Johanna Demén; Elisabeth Wahlberg; [2016-02-22]
    Nyckelord :Bemötande; barnsyn; problemskapande beteende; normer;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att genom intervjuer få en förståelse för hur personal upplever arbetet med ett Lågaffektivt bemötande i relation till elever/brukare. Vidare fokuseras på vad som anses vara ett normalt kontra ett onormalt sätt att bete sig. Frågeställningar 1. LÄS MER

  5. 5. Kroppar i rörelse. En livsvärldsstudie om samspel och kommunikation i en grupp på gymnasiesärskolans individuella program

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Hellqvist; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Samspel, kommunikation, livsvärldsfenomenologi, levd kropp, horisontbegreppet, gymnasiesärskola, flerfunktionshinderAbstractSyfte: Innevarande studie har närmat sig en specifik grupp personal och elever på en gymnasiesärskolas individuella program. Forskningsintresset utgörs av frågor om samspel och kommunikation med fokus på personalgruppens agerande. LÄS MER